ספרים רבותיי ספרים..
ערכה וליקטה: אתי בן עמי-סויסה
המלצות קוראים על ספרים שאהבו במיוחד
אביבית בוהדנה תושבת בית שמש, מחברת הספר
תעוקת הלב / אביבית
“מתנת יום ההולדת לגיל 40 הייתה צנתור. לא האמנתי שאני שוכבת שם לבד על המיטה הקרה בחדר הניתוח. “את מבינה,” אמר הרופא, “את רק בת 40.” בשפה הרפואית קוראים למה שקרה לי “תעוקת לב”.
אבי, אישה כבת 40 , נשואה ואם לארבעה ילדים, מגלה לפתע שחייה הם לא מה שחשבה. מאז אותו הבוקר שבו משטרת ישראל הקישה על דלת ביתה חייה השתנו מקצה לקצה. היא מגלה שבעלה האהוב הוא לא מי שחשבה, ומשם הכול מסתבך. ברגישות ובתבונה אבי מתמודדת עם המצב החדש ונחשפת לעולמם הזר של השב”כ, משטרת ישראל, בתי הסוהר ובתי המשפט. במציאות לא פשוטה אבי מגדלת את ארבעת ילדיה ומגלה את עוצמתן של חברות אמת ואהבה גדולה שמנצחת הכול.
אביבית, עובדת עם ילדים אלופים בחינוך המיוחד, אם לארבעה ילדים. תעוקת הלב הוא ספרה הראשון.
דליה כהן שמש
לפני שאלך / קולין אוקלי
דייזי ריצ’מונד עומדת לחגוג ארבע שנים להחלמתה מסרטן השד. היא בת עשרים ושבע, התחתנה לא מזמן, פותחת כל בוקר בשייק קייל טבעוני, ויש לה רשימת מטלות שכוללת את שדרוג הבית ומציאת נושא לתזה בחוג לפסיכולוגיה. אז איך ייתכן שהסרטן חזר?
דייזי לא תיתן לחדשות האלה לרסק אותה. חוץ מלקנות גזר, לקנות שתילים לאדנית ולמצוא נושא לתזה, פשוט נוספת לה עוד מטלה לרשימה: להתמודד עם סרטן שלב ארבע שמשאיר לה חודשים בודדים לחיות. אך זאת אינה משימה פשוטה, וכשמנגנוני ההדחקה קורסים, היא מודאגת בעיקר מדבר אחד: איך יסתדר בלעדיה בעלה, הדוקטורנט המקסים והגמלוני לווטרינריה שלא יודע להכין מרק או לסלק את ערימת הגרביים המלוכלכים? דייזי מבינה שהיא צריכה לכתוב מחדש את רשימת המטלות שלה ולהוסיף בראשה את המשימה החשובה מכולן: למצוא אישה לג’ק. היא יוצאת לחפש בפארקים, בבתי קפה ובאתרי היכרויות מקוונים. ככל שהחיפוש שלה מתקדם עולות עוד שאלות: מה היא מנסה להשיג? מה היא מקווה שיקרה? ועל מי בעצם היא מגינה?
קולין אוקלי מוכיחה בספרה הראשון שבדרמות הגדולות של החיים צחוק, צער, חמלה וכעס מתקיימים תמיד במקביל.
בת דודתי לילי / אייל חלפון
ערב מלחמת ששת הימים. לילי בוכמן התל אביבית, בתם של אלגרה (ממשפחת אלפסי) וטוביה (האשכנזי היחיד במשפחה), נשלחת לבית דודיה בעיר קטנה במרכז הארץ. דווקא כשכולם מתכוננים למלחמה, ההורים שלה מחליטים לנסוע לחו”ל, כי אבא שלה חייב לקבל מסז’ים בבאדן באדן, ולכן הם מבקשים ממלכה ומוריס, הדודים של לילי וההורים של שחר, שישמרו עליה.
וכשכולם בטוחים שתכף יגיע הסוף של מדינת ישראל, ללילי הסקסית לא אכפת והיא ממשיכה להראות את הציצים והתחתונים שלה לבנים שסביבה ולשאול אם הם יפים. כולם מסוחררים מלילי, כולל דוד סמי, האח של מלכה והחברים של שחר בן השתים-עשרה.
אבל לילי שומרת “את מה שחשוב באמת” למיקו, זמר מפורסם עם גיטרה אדומה ולמברטה. וכשמלחמת הבזק מסתיימת בניצחון גדול, נדמה שהכול יחזור לשגרה, עד שלילה אחד קורה במקלט הבניין של משפחת אלפסי משהו נורא, גורלי. משהו ששחר מבטיח ללילי לא לגלות לעולם.
מרגע זה והלאה מסופרות תולדות המדינה לאורך ארבעה עשורים מנקודת מבטה של משפחה מזרחית שצמחה בפריפריה והייתה נאמנה לליכוד: החל בשמחה האדירה על הניצחון הסוחף במלחמת ששת הימים והאופוריה שהוליד הניצחון של מכבי תל אביב על צסק”א מוסקבה, דרך המהפך הדרמטי שהוביל מנחם בגין ומשבר המניות שריסק משפחות רבות, וכלה במלחמת המפרץ ובולמוס הנדל”ן של שנות האלפיים. חיי משפחת אלפסי נעים בין חגיגות פוליטיות לצרות פרנסה, בין שמחות לאסונות – כשמתחת לפני השטח טמון סוד אחד גדול.
“בת דודתי לילי” הוא סיפור על חטא קדמון. המחבר איל חלפון שוזר בסיפור ורגעים פוליטיים, וטווה מחומריו העסיסיים רשת של קורים המחברת בין האישי לבין הציבורי, בין התשוקה לבין החטא, בין תאוות השררה לבין השאיפות האישיות, בין האמת לבין הנסתר.
זהו סיפורה של מדינת ישראל כפי שהיא נראית מבעד לעיניה של משפחה אחת, שמנסה להשלים עם תהפוכות החיים, גם אם לשם כך עליה לעצום עיניים.
הרומן שכתב התסריטאי והבמאי חלפון (“קרקס פלשתינה”, “מלחמת 90 הדקות”) מסופר בשלושה קולות, אבל יש בו עוד שתי גיבורות: ההיסטוריה המפותלת של מדינת ישראל, והמשפחה המזרחית ששיני הזמן לא חסות עליה. קץ התמימות הוא אפוא ההגדרה הקולעת ביותר לשני צירי העלילה, המשפחתי והלאומי.
דוד סאלם שלם
צעד אחד לפנים / דוד עזריאלי
בספר באים לידי ביטוי הנאמנות העזה לבני המשפחה ואומץ הלב האישי של המחבר בעודו מפלס את דרכו אל החירות. הוא נמלט מפולין הכבושה והגיע עד אוזבקיסטן, התגייס לצבא אנדרס, בשורותיו עזב את ברית המועצות והגיע לאירן. משם נמלט לעירק בתחפושת של ערבי חרש – אילם. בבגדד, בסיוע משה דיין ואנצו סירני, הוברח לישראל באוטובוס, ובו ארונות קבורה מלאים נשק. בספר מפות ותמונות צבעוניות.
מזי פרץ
ערות / תמר מור סלע
“הגבר שלא שכב איתי, חזר יום אחד מחודש באוסטרליה והדבר הראשון שהוא עשה כשהגיע זה לפרוק את המזוודות. חשבתי לעצמי שאני לא רוצה לחיות עם מי שפורק את המזוודות ולא ‘עושה אותי’ על השיש מיד כשהוא חוזר. השיער נשר לי, העור שלי הפך צהוב. במו עיניי ראיתי את ההשפעה של חיים ללא סקס על אישה.”
“היום, כשהילדים כבר לא בבית וזה רק שנינו, הוא משכיב אותי גם בסלון וזה כיף לא נורמלי. תמיד אמרתי לו, “אדוני, אני לא רוצה כמו מכונת תפירה. אם אתה רוצה רק לטרוף ולגמור אני הולכת לישון. אתה רוצה? לאט לאט. בעדינות. אין כזה דבר ‘בא לי’. אני לא מוותרת על משחקי אהבה מקדימים. אני לא ספק אינטרנט. אני רוצה להתענג!”
“ערות” הוא עצומה של נשים שמפרקות את הקשרים הסבוכים שבין אשמה ובין תשוקה ועונג; זהו ספר המבקש לשנות היסטוריה ארוכה של שתיקה. הוא מדבר סקס כפי שנשים תופסות אותו ומתאר את היחסים המורכבים של נשים עם גופן.
בספר עשרים ושלושה מונולוגים שכתבה תמר מור סלע. סיפורים של נשים אמתיות, גלויות לב, שֵם ופנים; מונולוגים על מסעות אישיים, פנימיים ועמוקים אל העולם המיני של כל אחת מהן ואל אינספור האדוות הנפרשות ממנו. הסיפורים האישיים חושפים את המבנה החברתי המרחיק נשים מעצמן ומשתיק את מיניותן, ובה בעת מתארים את הכוחות שחותרים במעלה הזרם ומשמיעים את קולן של נשים המתעקשות לחגוג את תשוקותיהן ולהפיק עונג מן האש הבוערת בהן.
“ערות” הוא ספר שייגע בכל אישה שתקרא בו – צעירה או מבוגרת, שמרנית או משוחררת, זו השְלֵמה עם המיניות שלה וזו המבקשת לעצמה מיניות אחרת.
- 2שיתופים
- שתפו בפייסבוק
- צייצו בטוויטר