עולים לכיתה א’, זה הזמן להתכונן!
הרבה הורים שואלים אותי, איך אפשר לדעת אם הילד/ה מוכן לכיתה א? זה באמת אחת השאלות הקשות, ישנם קריטריונים במכלול שיקול הדעת של הגננות וההורים בהכרעה המשמעותית הזאת:
- בשלות רגשית
- בשלות קוגניטיבית
- בשלות מוטורית
אולי תתפלאו על מה הקשר של הבשלות המוטורית? היכולת המוטורית של ילדכם היא חלק בלתי נפרד מההצלחה שלו בכיתה א’
ילד/ה שעולה לכיתה א’ נדרש לשבת פי 2 מהזמן בגן על כסא וכמעט ללא תזוזה, עליהם לכתוב, לגזור ולהדביק, כמעט ללא תיווך, כל זה דורש מהם לא מעט חגורת כתפיים חזקה, הקריאה והכתיבה ללא יכולת לחצות את קו האמצע כמעט בלתי אפשרית. ואם בנוסף לזה יש להם קושי בוויסות החושי אזי זה משפיע באופן משמעותי על הקשב והריכוז.
ילדים בעלי יכולת מוטורית נמוכה יהיו בעלי בטחון עצמי נמוך, דימוי גופני ירוד וימעיטו להשתתף במשחקי החצר, מה שיוביל אותם לא להיות שותפים פעילים בחברה.
ילדים עם קשיים מוטוריים, סרבול או גמישות יתר, יתקשו להתארגן, לבצע מטלות ולהיות בקצב של חבריהם לכיתה. ילד שלא מצליח, הוא ילד שצובר פערים, נמנע ממטלות, ויוצר לעצמו זיכרונות שליליים בכל מה שקשור למוטוריקה ותנועה.
בשלות מוטורית הוא אחד השיקולים העיקריים האם לעלות את ילדכם לכיתה א’.
אם הקושי הוא רק מוטורי, והילד/ה מוצלח מאוד מבחינה קוגניטיבית מומלץ לבנות תכנית הכנה של כלים להצלחה ולהעלות לכיתה א’ עם ארגז כלים להצלחה.
מס’ טיפים לחיזוק חגורת הכתפיים ומוכנות לכתיבה:
- קילוף ירקות בקלפן – יחזק את שורש כף היד ואת אחיזת העיפרון.
- כתיבה על לוח בגובה הפנים של הילד/ ציור על נייר התלוי על הקיר. יחזק את חגורת הכתפיים.
- הליכת מריצה על אחד ההורים – חיזוק חגורת הכתפיים ושרירי הליבה לחיזוק היציבה.
- הכנת צורות ודמויות מפלסטלינה מעולה לשיפור המוטוריקה העדינה.
ואם למרות הכל אתם נתקלים בקושי מסוג זה או אחר מומלץ לפנות לאיש מקצוע המתמחה בתחום ולקבל תכנית פעולה ספציפית.
בכתבה הבאה על יציבה, יציבות ומה שביניהם.
לתגובות בקשות או הערות ניתן לשלוח ל [email protected]
- 26שיתופים
- שתפו בפייסבוק
- צייצו בטוויטר