הלמידה מרחוק, רחוקה מלהצליח
מאת: ינה נכט
עפ”י התקשורת, תלמידי בתי הספר יחלו את הלמידה מרחוק באמצעות תוכנת ZOOM החל ממחר, יום שני. עד לרגע כתיבת שורות אלו, במשרד החינוך עדיין מתלבטים אם בכלל לקיים את הלימודים במתכונת זו? ובשאלה הכללית האם התועלת רבה ואם לאו?
שאלות רבות עולות באשר לכוונה זו, נוסיף על כך שבבתי אב רבים ישנם מספר תלמידים ופחות מחשבים לכל ילד, מה עושים? האם הורים אשר עובדים בעבודה חיונית יכולים להשאיר ילדים בכיתה א’ ללמוד לבד? ובכלל..
ינה נכט כתבה על כך:
למידה מרחוק, רחוקה מלהצליח
- מערכת החינוך לא יכולה לעשות קפיצה מאפס למאה תוך יום. זוהי משימה בלתי אפשרית שנידונה להיכשל. יאשימו את המורים וההורים בעוד שהמערכת הציבה אתגר בלתי אפשרי ליישום.
- למידה מרחוק, ללא תכנון והכנת תשתית ממוחשבת לכל ילד וילדה בישראל מעמיקה את הפערים (הגדולים ממילא) בין ילדי תל אביב לשדרות (דוגמא מכלילה לצורך המחשה בלבד). גם בבתים ‘נורמטיביים’, ניקח את שלי לדוגמא: יש שני מחשבים ניידים ושני הורים שעובדים מהבית, שתי ילדות שצריכות מסך. בחישוב מהיר, לא מספיק. תסכול מובטח.
- כמו בכל רפורמה שכשלה עד היום, משרד החינוך מנסה לייצר אחידות במקום שבו הוא אמור לייצר אוטונומיה ושונות. שחס וחלילה המנהלים, המורים והתלמידים (רחמנא ליצלן) לא יפתחו ישיבה עצמאית ואז יתגלה שהמערכת מיותרת, כל בי”ס יכול להסתדר יפה ללא מפקח על גבי מפקח על גבי מפקח.
- במקום להעניק לכל מנהל בי”ס תקציב לרכישת ציוד מחשוב, תוכנות למידה והדרכה מקצועית ובכך לאפשר תכנון של למידה מותאמת ביה”ס, משקיעים כספים ומשאבים במערכת שעות לאומית שמביישת את צורת הלמידה אפילו של שנות ה-80.
- ראשי ארגוני המורים דואגים לעצמם בלבד ולא מתסכלים בראיית מאקרו על גודל המשבר. הרי כולם בתסכול, ההורים המורים והילדים אז למה לא להכריז על חופשת קיץ ולחזור ללמד ביולי אוגוסט כשיעבור זעם?!
- קשר אישי ומבוגר משמעותי זה הדבר הכי קריטי בשלב זה עבור הילדים, עדיף היה להשקיע משאבים ומאמצים למפות את כלל התלמידים ולנסות להגיע אל כל ילד בתקופה מורכבת זו ולייצר עבור הילדים אינטראקציות חברתיות במקום להעמיק את הפערים הלימודיים.
- מה עם להניע להוביל אימפקט חברתי בתקופה של משבר גלובלי? לא כדאי היה לנסות להניע את התלמידים (בגילאי חטיבה ותיכון) לפעילויות אימפקט בסביבה שלהם סביב משבר הקורונה במקום לשבת חמש שעות מול מסך?
- אם כבר למידה מרחוק: למידת חקר, למידה מבוססת פרויקט, למידה סביב שאלה פורייה בחירה והוראה דיפרנציאלית- זו יכלה להיות שעתם היפה..
חומר למחשבה..
הכותבת: ינה נכט, אימא ל- 3 בנות, תושבת טל שחר, עובדת בפדרציית לוס אנג’לס כמנהלת תכנית משלחות לבני נוער
- 9שיתופים
- שתפו בפייסבוק
- צייצו בטוויטר