תערוכת אמנים – ‘צבע מקומי’
ביום ראשון הקרוב 24.02, תחל תערוכת ציורים מקומית של אמנים מקומיים. לתערוכה נבחר שם אותנטי ‘צבע מקומי’, בה יציגו האמנים את יצירותיהם המרהיבות שבאות לידי ביטוי בדרך ייחודית ומחוברת לאישיותם.
הודיה מור, יואב פרץ, מירי גונטה וסלומון טקה. מוזמנים להכיר את האמנים.
דף אמן
הודיה ציורים
הודיה מור, אימא חד הורית לשני ילדים מקסימים – מיכל ודויד.
נולדתי וגדלתי בבית שמש, מאז היותי ילדה אהבתי לצייר בכל רגע שהתאפשר.
האהבה שלי לציור על קירות התחילה לפני כ- 8 שנים, בטיול שערכתי התבוננתי תוך כדי נסיעה על הנוף האפור של רחובות תל אביב ואז, צדה את עיניי קיר עם גרפיטי, לא ממש גרפיטי, זו הייתה יצירת אמנות משהו שפתאום עשה לי שמח בלב.
עצרתי את האוטו צילמתי את הקיר וראיתי שרמי מאירי הוא האחראי על הרגע היפה הזה. בטרם חלפה המחשבה התקשרתי אליו ואמרתי לו שהייתי שמחה לצייר אתו ליום אחד, והוא להפתעתי ענה בחיוב!
להפוך את התחביב שלי למקצוע היה אחד הדברים המשמעותיים שעשיתי.
ההחלטה הזו שינתה את חיי.
אני מציירת לעסקים קטנים ובינוניים, במסעדות, בתי ספר, עיריות, ברחובות, ארגונים, מפעלים, בחברות הייטק ועוד.
היכן שיש קיר עירום, אני רואה בעיניי רוחי – קנבס לציור.
הציורים שלי מותאמים לקונספט של הלקוח ונבנים בשיתוף פעולה מלא כדי להעביר דרך הציור את המסרים, הערכים והתחושות שהלקוח רוצה להעביר ללקוחותיו, עובדים, תלמידים ולתושבים.
אני מציירת בכל סוגי הטכניקות הקיימות, לכל ציור טכניקה משלו. בעיקר השימוש הוא איירבראש הנכנס לחיי בשנים האחרונות אתו אני יכולה להגיע לביצועים תלת ממדים ברמה גבוהה מאוד.
קירות הלב מדברים על פילים
בתערוכה ‘צבע מקומי’ מציגה הודיה ציור על קנבס גדול במתחם סגור, לצד אמנים נוספים, בשונה משגרת עבודתה. לעבודה במשטחים גדולים היא מורגלת אך היא עצמה מעידה “זו הפעם הראשונה שזהו ציור לעצמי, זה חזק יותר ברמה האישית שלי. כל ציור הוא סוג של תהליך עצמי ואתגר מבחינת ביצוע טכני ומבחינה אישיותית. אך ככל שהזמן עובר, מביטה בציור בדרך שונה וחושבת איך לבטא יותר רגש, שבכל ציור תהיה תכונה שתצעק החוצה.”
בתערוכה תציג הודיה ציור של פיל. היצור החי הגדול ביותר על פני היבשה, זוהי למעשה פילה המגוננת על בנה הפילון. הפילים נעים בעדר המאופיין כחברה מטריארכלית (מצויה בשליטת הנקבות), זוהי בחירה מעניינת ביחס לחייה של הודיה. היא גם טומנת בחובה קוטביות רבה. מחד הפיל חיה כבדה ומסיבית ואליה נקשרים ביטויים ידועים כמו “עור של פיל” המעיד על אדישות אטומה או “פיל בחנות חרסינה” המעיד על סרבול וגסות במקום עדין ושביר. מאידך, זוהי חיה רגישה ומגוננת ונחשבת לאינטליגנטית שבטבע עם ניסיון חיים, זיכרון, רגשות וקשר אמיץ ומופלא עם צאצאיו. הקוטביות בין גדול לזעיר בין כבד למעודן מוצא ביטוי גם בדרך בו ביצעה את הציור.
בתוך משטח גדול של גוף כבד ניכרים קוויה העדינים הממלאים את הגוף כרשת מסוככת על הצאצא שעדינותו ניכרת בקו פיו ובעיניו העצומות.
ציור זה מסמל דרך אישית המביאה לידי ביטוי את הפן של חוזק האימהות. הקשר והדאגה לילדים. אוכל, מזון, מחסה ופרנסה שאינה פשוטה ותלויה בנדודים מקיר לקיר. “זוהי, דמותי מבלי לצייר את עצמי”. כשחושבים על “עור של פיל”- כלפיי חוץ כאישה וציירת היא חייבת לתת תחושה של “בולדוזר”, להסתדר בעולם האמנות ובעולם האימהות, שניהם עבורה עולם קשוח.
יואב פרץ
יואב פרץ, 49, נולדתי, גדלתי והתחנכתי בבית שמש ומתגורר עם משפחתי בבית שמש, עוסק בתחום המחשוב לפרנסתי.
בזמני הפנוי עוסק במגוון תחומי אמנות שימושית בעץ, ברזל ואבן. עבודות בחומרים לשם יצירת אובייקטים שימושיים כמו ספריה, מיטה, עציצים, חנוכייה פיסול חוץ וכדומה.
בתחום המוסיקה, חובב גדול של מוסיקה ומנגן כ- 20 שנה על חליל צד ותופים. לכאורה, אין קשר בן שני הכלים, אבל זה מעיד אולי על צדדים שונים שלי ועל סגנונות מוסיקה מגוונים שאני אוהב.
עיקר עיסוק האמנותי שלי הוא בציור:
בשנים האחרונות התמקדתי בעיקר בצבעי שמן על קנווס ועץ, משם בחרתי את העבודות לתערוכה.
לאחרונה פניתי להתנסות באקוורלים, צבעי מים וגועש.
הנושאים שבחרתי לצייר השתנו עם השנים.
התחלתי עם סגנון בהשפעת הסוריאליסטים ובראשם דאלי, ציורים גרפיים שהושפעו במקביל ללימודי עיצוב גרפי, ובשנים האחרונות בעיקר ריאליזם של טבע דומם, או מתוך צילומים ופורטרטים.
בתערוכה בחרתי להציג 3-4 עבודות משתי סדרות שעבדתי עליהם.
האחת – סדרה נוסטלגית של כ- 10 ציורים מתוך צילומים. במטרה “לשחזר” בצבע צילומים עתיקים בשחור לבן של בית שמש בתחילת דרכה. כאילו להזכיר לנו, למי שמכיר את המקומות האלה מילדות את הצבעים, ריחות, אנשים ומבנים. תוך כדי עבודה על הסדרה, בין השאלות שעלו לי כשרואים צילומי שחור לבן תמיד מתעורר רגש נוסטלגי. האם באמת היה פה שמח לפני שנולדתי? מה מעורר השחור לבן לעומת הצבע?
השנייה – סדרה קטנה של ניסיון להגיע לרמה סופר ראליסטית של אובייקטים יומיומיים. אובייקטים שאנו לא רגילים לתת להם מבט נוסף מעבר לשימוש הייעודי שלהם. האובייקטים צוירו בהגדלה כך שמרחוק או בצילום, לתת לצופה הרגשה שמדובר בצילום ולא ציור.
מילי גונטה
בת 24, תושבת רחובות, גרה בבית בשנה האחרונה, אוהבת לצייר בסגנון אנימציה יפנית ומודרנית,
מה זה לצייר בשבילי?
ציור בעבורי לפני הכל היא התרפיה שלי. זו הדרך שלי להראות מה אני מרגישה או חושבת.
בזכות האומנות אני מבטאת את עצמי וכשאני מרגישה קושי או עצבות אני מציירת וככה אני בעצם
נרגעת ומרגישה בטוחה.
דרך הציורים אני מעבירה מסרים, סיפורים או רגשות שאין לי דרך לבטא במילים או שאני לא
יודעת איך לדברר אותם אז אני מביעה אותם דרך ציורים.
כשאני מציירת אני חשופה בלי מסכות ובלי מגננות. מגישה את עצמי בפשטות.
חדר משלה
מבט במילי הוא פגישה עם עיניים ירוקות ועדינות היוקדות תחת שיער אדמדם ולוהט. שני אלמנטים אלה חוזרים ונשנים בציוריה הקטנים. כמוהם, קטנה ועדינה, מלאה בשקט של עוצמה, שהיא עצמה אינה מבחינה זאת בדמותה. זהו הקסם המתחולל במפגש הראשון. היא מובילה אותי דרך מרחב המדשאה המוריקה אל מתחם בנוי ובו חדר קטן, החדר שלה, שם נוצרה סדרת הציורים המוצגים בתערוכה היישר מחדרי ליבה. למראיתם מתחוללים קסמים נוספים ומתגלה שפה שלמה של יצירה.
בחדר הזה אני מציירת ברוגע, כשאני מציירת אני חשופה בלי מסכות ובלי מגננות. מגישה את עצמי בפשטות”. ציוריה עוסקים בהבניה של זהויות חדשות הקיימות בה. בכל ציור מתגלה מילי שונה, לעיתים דמותה מוכפלת, חוזרת בגדלים שונים, מלווה בדמויות מציאותיות כמו ההורים או בדמויות פנטסטיות של מפלצת, לילית, איילים וציפורים. ילדה הנולדת מדמעה נעה בין עבר לעתיד, עוברת טרנספורמציה לעץ או חיה. אלמנטים צמחיים של פרחים ושורשים חוזרים ונשנים ומתפקדים כרשת סורגים הכולאים את דמותה או כסבך שורשים, ממנו צומחת אישה חדשה ועיניים!! עיניים בולטות וגדולות דורשות מבט מעמיק לתוך נפשה. “אני אוהבת לצייר בסגנון אנימציה יפנית מודרנית ומשם כנראה העיניים הגדולות”.
סלמון טקה
סלמון טקה, בן 25 מבית שמש, בן בכור להוריי שפראו וטלנש טקה, נולדתי באתיופיה בכפר בשם גונדר, בשנת 1998 עליתי לארץ בגיל 5 גרתי עם משפחתי בירושלים בקרוונים משם עברנו לגור באשדוד משך 10 שנים, שם התחלתי לצייר ומשם נולדה האהבה לאומנות. בשנת 2010 משפחתי ואני עברנו לגור בבית שמש. בביה”ס ברנקו וייס נשלחתי ללמוד בפרויקט מיוחד של אמנות בבצלאל, שם התפתחתי מבחינת היצירות שלי ובכיתה יא’ השתתפתי בכנס TED ושם ציירתי את המנהלים הגדולים של הכנס ובכיתה יב’ עשיתי את התערוכה הראשונה שלי. אחרי הלימודים התגייסתי לצבא לחיל מודיעין, בשנת 2016 הייתי מפקד גרפיקה בקבע עד שנת 2018. כיום אני מתעסק בצילום, עריכה וציור.
Avesha people , אנשים אתיופים
ביצירתי מוצגים אנשים שונים מן העדה האתיופית, המעידים על היותם שייכים אליה בלבוש, צבע עור, ושיערם האופייני לעדה.
בציורים אנשים אלו מתוארים בצורה מודרנית אך מביאים איתם אלמנטים המקשרים אותם למסורתיות השורשים שלהם.
הרעיון ליצירות אלה הגיע מהתקרבות לחגיגות חג הסיגד, תהיתי איך המסורת האתיופית נשמרה בארץ ישראל לאחר הרבה שנים לוותיקים מבנינו ולילידי הארץ.
לכן, החלטתי לצייר את קרוביי, חבריי ומשפחתי, שהם בעיני הדוגמא הטובה ביותר למודרניות מסורתית.
~~~
רעיון התערוכה נולד ע”י צוות העובדים במתחם ‘שער העיר’ וההנהלה כחלק מהמדיניות להנגיש את שעות הפנאי והבילוי לכלל הקהלים ללא יוצא מן הכלל, באירועים ייעודיים וכללים מתגלגלים עבור ילדים, בני נוער, נשים ובכלל. מוזמנים לעקוב אחר דף הפייסבוק של שער העיר והפרסומים.
תודה גדולה לאוצרת התערוכה דורית ויזל ולאביבית גנון קסוס המפיקה.
אירוע שיא ביום ראשון, 24/02, בשעה 19:30
יום ראשון – שלישי 24-26 לפברואר, מתחם שער העיר, קומה 4, צמוד לפרופיט
- 0share
- שתפו בפייסבוק
- צייצו בטוויטר