ראיון עם איציק קניזו – מנהל חמ”ל עירוני
מאת: אתי בן עמי
עם פרוץ מגפת הקורונה בית שמש הפכה לעיר אדומה לפי מתווה הרמזור, מצב תחלואה קשה לפי כל הפרמטרים. הקמת החמ”ל העירוני ומערך ההסברה מעיר אדומה הפכה לעיר ירוקה ולפני כחודש ימים חזרה שוב להיות עיר אדומה.
נכון להיום 9.3 ברמזור 228 חולים חדשים
~~~
יוחנן מאלי, ראש מטה רה”ע:
“לעבודת החמ”ל היתה תרומה מכרעת להורדת הלחץ הכלכלי והבריאותי של החולים. ניסינו לאזן בין המשך שגרת חיים נורמטיבית לבין שגרת החירום. לתת לתושבים את הטלפון האישי של קניזו ורונן הוא לא אירוע חריג כל מי שרצה לדבר איתם ולהיות בקשר עשה זאת.”
~~~
“עבודתם העיקרית של עובדי החמ”ל היא בהתקשרות עם החולים ובני משפחתם סיוע ומתן עזרה לה הם נזקקים כמו: קניות משלימות, תרופות, אוכל חם לשבת, סיוע לקשישים מבודדים וכל צורך שעולה. זה החלק העיקרי והמסה של העבודה. חלק מעובדי המטה גם הוכשרו כמתחקרים אפידמיולוגיים ברישוי של משרד הבריאות, הם עושים הלכה למעשה את התחקיר.”
המשל”ט – מרכז שליטה עירוני, הוקם בשיתוף העירייה ופיקוד העורף לפני כארבעה חודשים, חמ”ל קורונה, ייעודי שמתפקד מחוץ למבנה העירייה ומתחת לאדמה כפי שנדרש לפי הכללים.
איציק קניזו, משמש מזה כ- 12 שנים מנהל אגף אירועים, נוער וספורט בעיריית בית שמש. ממרץ האחרון הושאל קניזו מתפקידו ל-מנהל החמ”ל העירוני. השגרה הזמנית שנכפתה על תושבי הארץ והעולם הצריכה היערכות לוגיסטית והוליסטית בכדי לצמצם את הנגיף וההידבקות במחלה. בתחילה, לא חשבו כי המגפה תישאר לאורך זמן והטיפול היומיומי הפך קבוע. היערכות העיריה יחד עם גורמי הביטחון ופיקוד העורף הביא לידי פתיחת חמ”ל משותף וטיפול אינטנסיבי בצרכי התושבים.
איציק קניזו: “עם פתיחת החמ”ל קלטנו עובדים לעבודה בחמ”ל העירוני משעות הבוקר ועד סוף כל יום עבודה. העבודה כרוכה במענה רחב למשפחות רבות שנמצאות בניתוק ובידוד. המטרה העיקרית והמעשית לגדוע את שרשרת ההדבקה. כלל העובדים בחמ”ל נדרשו לעבור תחקיר בטחוני וחתום על סודיות העבודה. בחמ”ל מערכת נתונים שמתעדכנת און ליין ומסנכרנת בין העבודה של כלל העובדים. המערכת מחולקת לפי שכונות: ותיקה, קריה חרדית, רמב”ש א’, רמב”ש ב’, רמב”ש ג’ ולצערנו נוספה גם שכונת רמב”ש ד’. המערכת הייעודית נותנת תמונת מצב עדכנית של רמת התחלואה ומצב החולים בכל רגע נתון.
עבודתם העיקרית של עובדי החמ”ל היא בהתקשרות עם החולים ובני משפחתם סיוע ומתן עזרה לה הם נזקקים כמו: קניות משלימות, תרופות, אוכל חם לשבת, סיוע לקשישים מבודדים וכל צורך שעולה. זה החלק העיקרי והמסה של העבודה. חלק מעובדי המטה גם הוכשרו כמתחקרים אפידמיולוגיים ברישוי של משרד הבריאות, הם עושים הלכה למעשה את התחקיר.
בנוסף, אנחנו שולטים על כל נושא הדגימות ללא הפניה בשני מישורים האחד, במתחם בביה”ס לוי אשכול והשני– “מבצע ברק” שנערך באמצעות פיקוד העורף בו דוגם מגיע עד הבית לבדיקה בכדי לעודד תושבים להיבדק. כמו גם, אם התקבלה הודעה כי בגן ילדים או כיתה התגלה חשש לחולה מאומת באותו רגע נשלחים עובדים לערוך בדיקה לכול מי שהיה במגע גם במעגלים רחבים יותר. מבצע זה מתקיים בימי רגיעה שהלחץ בעבודת החמ”ל מעט יורד”
התגייסות פיקוד העורף
אל”מ במיל’ רונן בוקובזה, התמנה למפקד היקל”ר (יחידת קישור לרשויות המקומיות) בבית שמש, תחום אחריותו בעבודת המטה, גיוס משאבים, הכשרות וסנכרון בין כוחות הביטחון העיריה ועבודת המטה. מעורבות העירייה גדולה מעבר למעורבות הצבא כגוף מסייע. כעובדה, החמ”ל בבית שמש נחשב לאחד החמ”לים היותר טובים בארץ בגלל הקשר בין הצבא לעירייה. “למרות שבית שמש שייכת לחתך סוציואקונומי נמוך, בשיחת חתך של צה”ל אצל מפקד האזור, בית שמש נחשבת לאחת הערים החזקות בארץ.” נאמר ע”י גורם בכיר בצה”ל שהגיע לסיור במטה.
קניזו: “אל”מ רונן בוקובזה עושה עבודת קודש בחמ”ל אין אנשים בדמותו, הוא נמצא משעות הבוקר המוקדמות ועד השעות הקטנות של הלילה. הוא דואג לכל צורך שעולה וקשוב באופן מעורר הערכה. לא מעט פעמים הוא לקח באופן אישי סלי מזון לבתים של חולים ומבודדים כשלא היה מי שישנע את הסלים. המטה עובד 24/6 מלבד שבת. סמוך לכניסת השבת הוא יוצא מהעיר לאחר שווידא שהכל מתפקד ולא חסר כלום. בורכנו באישיות מדהימה, מלח הארץ.”
את החמ”ל נדרש היה להקים מאפס. תוך כדי תנועה ובירור הצרכים. בכל יום אל”מ בוקובזה מעדכן את קבוצת הוואצאפ של עובדי המטה ודוברות העיריה בתמונת מצב יומית, עובדי המטה שחולקו בצוותים עפ”י שכונות מקיימים שיחות עם החולים והמבודדים ומעדכנים במערכת בכל רגע נתון. קניזו שולח בכל בוקר עדכון ורשימה של חולים חדשים לאביה קירשנבוים, ממח’ הרווחה חולים שמוכרים ונתמכים ע”י האגף להמשך טיפול בצרכים שלהם.
קניזו: “כפי שציינתי בתחילת הקמת החמ”ל קלטנו לעבודה עובדים ארעיים שעובדים לפי שעות. מהר מאוד הפכנו ליחידה אחת שמחברת בין עבודת המטה. עובדים שמתייחסים לעבודת שלהם בשליחות וחרדת קודש. אנשים מכלל המגזרים שהתקבצו יחד למטרה משותפת מתוך אחריות אמתית ומעוררת השראה. בתחילה, קיבצנו נתונים ומהר מאוד הבנו כי אנחנו חייבים להקים מערכת שמסנכרנת ומעדכנת בכל רגע את הנתונים של כל אחד מהעובדים לפי שכונות. הבנו מרמת השטח שרק כך נוכל לעשות עבודה יעילה. מרדכי זלמן בונם גורניק היה העובד הראשון שקלטנו לעבודה במטה, תושב העיר, חרדי מחסידות גור שמעולם לא למד לימודי ליבה. תוך כדי העבודה בחמ”ל למד את תוכנת האקסל על בוריה לראשונה בחייו, באחד הימים עלתה השאלה איך נדע לסנכרן בין כל הנתונים שמתקבלים מכל העובדים בחמ”ל? “תן לי 24 שעות ואראה איך אפשר יהיה לסנכרן בין כולנו”, ענה לי מרדכי. אחרי 24 שעות הוא הציג בפניי את המערכת שעל פיה אנחנו עובדים במטה!! תוכנת אקסל שבכל רגע נתון אנחנו יודעים לתת תשובות ולדעת מה מצב התחלואה, המבודדים ובכלל. הוא תותח על חלל, מוכשר ברמות ואיש מדהים.”
מי הם הגורמים המקצועיים איתם החמ”ל בקשר?
“כל קופות החולים ומנהלי המחוזות. אני מתעדכן על ידם באופן יומיומי בכדי לאתר חולים ופינוי למלוניות מאחר וקופת החולים אחראית להנפיק אישור ע”י המערכת. כך גם בנושא החיסונים, איתור פרטים כתובות וטלפונים.
נפת הבריאות המחוזית, אני בקשר עם פנינה ורונית מלשכת הבריאות המחוזית, שמסייעות לנו באיתור עובדים, הכשרת עובדים אפידמיולוגים ומקלות מאוד על העבודה שלנו ועל כך אני מודה להן.
הקשר עם פיקוד העורף באמצעות בוקובזה, מפקד המחוז והנפה.
קשר עם מד”א ועם שוקי לנגזם שאחראי על מתנדבים של מד”א במתן קורסים, בדיקות קורונה וכל מה שנדרש בשוטף.
משטרת ישראל באמצעות טל בן קיקי, רפרנט רוקונה במשטרה.
עם הדסק הכללי, בקבלת נתונים או בניסיון שלנו לדחוף בקשות בקבינט הקורונה הכללי.
עם צחי אלימלך, מנהל אגף ביטחון וחירום בעירייה שעובדיו גויסו לחלק את ארגזי המזון, חבילות וכל מה שנדרש שינוע למשפחות. ארגוני חסד שמסייעים לנו כמו: ‘עזרת אחים’. וכמובן, לשכת רה”ע, מנכ”ל העירייה איתמר ברטוב, אסתי מזכירת לשכת רה”ע, תמי בר שעושה עבודת מרחוק וסוגרת קריאות מוקד ובדיקות. במטה מעורבים עובדים שתפקידם לסייע לנו.”
לאחר 10 חודשים האם עבודת החמ”ל אפקטיבית?
“בוודאי!! תפקיד החמ”ל הוא לא לרפא חולים, הוא הוקם בכדי לגדוע את שרשת ההידבקויות. אם בעבר חולים היו מסתובבים בינינו, למשל הולכים לקניות היום הם לא עושים זאת כי יש מי שדואג להם. זה התפקיד שלנו. עבודת החמ”ל מחייבת את כולנו לרכז את הנתונים, כך, כל מקבלי ההחלטות יודעים בכל זמן באיזה מצב תחלואה העיר נמצאת. אני חייב להודות שכל הקורונה הוא חתיכת אירוע מתמשך ולשמחתי יש בעיר מי שמתכלל אותו.”
רגע מרגש בחמ”ל?
“יש הרבה רגעים אנושיים ומרגשים. צריך להבין שברגע שאדם מקבל תשובה חיובית ונדבק בקורונה בשעות הראשונות הוא לא מבין היכן הוא חי? לאחר שהוא מקבל שיחת טלפון מרגיעה ואמפטית שמסדירה לו את המחשבות והבהלה, מציעה עזרה אופרטיבית ותחושה שיש מי שדואג ברמה האישית, עושה את כל ההבדל. אנחנו מקבלים כל הזמן משובים נעימים על עבודת קודש שנעשית והתושבים מרגישים שהעיר בית שמש עומדת לימין כל חולה. לא מובן מאליו בכלל.
מעבר לזה ואולי אחד הדברים המשמעותיים ביותר הוא המשאב האנושי – העובדים בחמ”ל אסרטיביים מגדילים ראש, חושבים מחוץ לקופסא, מסייעים אחד לשני. ולמרות שהם עובדים זמניים ומתוגמלים לפי שעת עבודה זה מרגש לראות כיצד ליטאים, חסידיים, חילוניים, נשים חרדיות מכל הזרמים בעיר עובדים בשיתוף פעולה וערבות הדדית. בכל עשרת החודשים האחרונים יצרנו אירועים מטורפים סביב המגיפה עמדנו ביעדים והצלחנו במשימות, זה בהחלט קשור לעובדה שכולם ללא יוצא מן הכלל עושים עבודת קודש.”
תקופה לא מבוטלת אתה מנהל את החמ”ל מה עם ניהול האגף באחריותך?
“אני מנסה לתמרן בין השניים והעבודה מתפקדת. יאמר לזכותו של משה שטרית סגן ומ”מ רה”ע, שנותן לי גיבוי מלא בעבודה ובמידה רבה היה מעורב בכל עבודת האגף כולל אירועי חגיגות ה- 70. אני מאוד מעריך אותו על כך. בנוסף, למעורבות רה”ע עליזה בלוך שנטרלה את כל רחשי הרקע והפוליטיקה מהחמ”ל העירוני ונתנה ליוחנן ראש המטה חופש פעולה מוחלט, רוח גבית ויכולת לנהל בשיתופי פעולה מבורכים.”
בזמן קיום הריאיון יוחנן מאלי, ראש מטה רה”ע הגיע לביקור בחמ”ל.
יוחנן מאלי: “בתחילת הדרך לא ידענו כיצד לתפעל את האירוע שהתגלגל ולבש צורך תוך כדי תנועה. מהרגע שהבנו שזה לא אירוע שולי קיבלנו החלטה שקניזו יהיה מנהל החמ”ל העירוני, בתחילה זו הייתה מלחמת עולם כי לא נתנו לחולים לשהות במלוניות, הקשר עם הגופים הרלוונטיים ופיקוד העורף, משמעות ומעורבות העיריה, המענה המידי לתושבים, הקמת דרייב אין לבדיקות, המציאות הכתיבה כי צריך להיערך מהר תוך קבלת החלטות נכונות. נקודת המוצא שהתושב הקטן יידע שיש לו על מי לסמוך ועושים עבורו את המקסימום.
נדרשנו להקים דרייב אין לבדיקות התושבים ורגע לפני שחתמנו על שיק שמן לטובת העניין פנינו לפיקוד העורף וגייסנו את משאבים בפרק זמן קצר ובעלות מינימלית שנחסכה לקופת העירייה. הבנו שעם קמפיין הסברה נכון תושבי העיר יבינו את המשמעות הגורלית וישמרו על ההנחיות. הוטרדנו מהעובדה שתושבי העיר הוותיקה הם ברמת סיכון גבוהה לתחלואה עפ”י חתך הגילאים. ברגע שהתגלה מקרה בוותיקה “התנפלנו” עליו באופן יעיל תוך היענות גבוהה ושיתוף פעולה מצד התושבים, עובדי החמ”ל עשו הסברה מול החולים על החשיבות וההשלכות.
את דרכי עבודת החמ”ל בבית שמש לומדים בכל מקום מאחר ואחוז הפינויים בעיר היה הכי גבוה בארץ. ביקשנו בכל הפלטפורמות לשמור על הנהלים והבריאות כשיקול מרכזי בדיעבד, הפעולות שננקטו הורידו את מצב התחלואה כי מי שרצה להחלים ולהבריא נתנו לו את הכלים והאפשרויות. הוצאנו אנשים מהבתים. זוכר מקרה של ילד בן 16 ששהה ברחוב מאחר ולא יכול היה להיכנס הביתה. תוך זמן קצר איתרנו אותו ואמבולנס שפינה אותו למלונית. עבודת החמ”ל צמצמה את המתח וההיסטריה בהם היו שרויים התושבים והחמ”ל נתן מענה ועוגן איתן.
לעבודת החמ”ל היתה תרומה מכרעת להורדת הלחץ הכלכלי והבריאותי של החולים. ניסינו לאזן בין המשך שגרת חיים נורמטיבית לבין שגרת החירום. לתת לתושבים את הטלפון האישי של קניזו ורונן הוא לא אירוע חריג כל מי שרצה לדבר איתם ולהיות בקשר עשה זאת.
אני שמח כי קניזו ורונן מתפעלים בשוטף את עבודת המטה. אל”מ רונן הוא מתנה לבית שמש הוא עושה עבודת קודש בכל מובן, אנחנו חבים לו רבות. מאחר והגישה הייתה כיצד אנחנו מקלים על האוכלוסייה ומוציאים את האופטימום.”
~~~
החמ”ל העירוני הוקם בסביבת עבודה נעימה, מאובזר באופן המיטבי כולל חדר ישיבות מרווח ומסך ענק ושליטה על הנתונים. חמ”ל שמורכב מהון אנושי כמודל מוצלח המורכב מהמגוון הרחב של תושבי העיר בית שמש. היה מרגש לראות ולשמוע את שלושת האנשים המרכזיים אל”מ רונן בוקובזה, יוחנן מאלי ואיציק קניזו מעריכים האחד את רעהו ורואים עין בעין את חשיבות ומחויבות עבודת המטה לתפארת העיר ותושביה.
נכון להיום, יום שישי 80% מתושבי העיר למעלה מגיל 60 + התחסנו, עניין מעודד לכשעצמו.
נאחל כי עבודת החמ”ל העירוני כמטה קורונה יסתיים במהירה ונחזור למסלול חיים שגרתי ונורמטיבי. ותודה גדולה לכל העוסקים במלאכה חשובה זו במחויבות ובסבר פנים – היו ברוכים כולם!
שבת שלום ומבורך!
- 0share
- שתפו בפייסבוק
- צייצו בטוויטר
איציק קנינו היקר
מגיע לך ולצוות שלך שאפו ענק.