תכנית ‘ניצוצות’ ביה”ס ‘אמית דביר’
מאת: אתי בן עמי
לפני כמה חודשים התקשרה אליי דיקלה מתכנית ניצוצות שביקשה ממני לקחת חלק מפרויקט שנערך בביה”ס אמית דביר. במהלך חודש ימים, 4 מפגשים בימי שישי, נפגשתי עם תלמידים וסיפרתי על עבודתי העיתונאית והחיבור שלי עם הקהילה. וכך, מצאתי עצמי לוקחת חלק במיזם חשוב וערכי ביחד עם מתנדבים נוספים ניסינו להעביר את הניצוץ האישי ולחלוק אותו עם תלמידים.
עמותת ניצוצות פעילה מתוך רצון ליצור אצל התלמידים מוטיבציה פנימית ויכולת לאתר עבורם פעילויות משמעותיות (ניצוצות) ולהפוך את מימושן לחלק מרכזי מחייהם הצעירים והבוגרים. התלמידים נחשפים במסגרת בית הספר לעולמות שונים אליהם קרוב לוודאי לא היו נחשפים אחרת. התכנית מפגישה תלמידים עם הורים ובוגרים (מנחים) מתוך הקהילה ומחוצה לה בעלי “ניצוץ” בתחום ידע מסוים.
המנחים משתפים באופן ישיר את התלמידים בניסיונם במטרה לעזור להם לגלות מה מעניין ומלהיב אותם. במהלך השנה בוחרים התלמידים מתוך עשרות ניצוצות את הנושאים המעניינים אותם ונחשפים לא רק למגוון נושאים אלא גם לאנשים מעוררי השראה, בעלי ידע ותשוקה אשר מוכנים להקדיש מזמנם ומרצם.
השנה ישתתפו בתוכנית כ-30 בתי ספר ברחבי הארץ, בכיתות ז׳ עד י״א. תכנית ניצוצות נכללת במאגר התכניות החינוכיות החיצוניות של משרד החינוך.” (מתוך אתר ניצוצות – לעוף רחוק)
***
אל פרויקט ניצוצות הגעתי באמצעות חברה שהמליצה עליי. במשך 4 שבועות נפגשתי עם קבוצת תלמידים מכיתות ז’-ט’. במפגשים שוחחנו על עבודה עיתונאית, מקורות מידע, סיקורים, כיצד כותבים אייטמים, ראיונות עומק, מה מבדיל בין מאמר דעה אישי ובין סיקור אובייקטיבי, הקשר בין עיתונאי לבין הקהילה ומשמעותו ועוד. מפגשים מעוררי השראה שכן, באמצעות התלמידים והשאלות שנשאלו על ידם ניתן היה להבין מה מעניין אותם לקרוא בעידן דיגיטלי מאתגר וחשיפה רחבה לתכנים רבים. הסתבר, כי לצד זה הם מתעניינים וחשופים לעיתונות הכתובה ובעיקר למקומונים, כמו גם לפרסומות – כחלק בלתי נפרד מהחשיפה.
‘שיא’ המפגשים היה בחשיבה משותפת היכן יתקיים ‘הניצוץ בשטח’ – חלק מהפרויקט היה לצאת מחוץ לכותלי ביה”ס בקיום מפגש פיזי בתחום בו מעניין אותם להבין באופן בלתי אמצעי ולעומק את העשייה.
הוחלט במשותף כי נקיים מפגש בתחנת כיבוי אש – בית שמש בכדי ללמוד מקרוב את עבודת לוחמי האש. וכך היה.
את המפגש ערכנו בתחנת כיבוי אש בבית שמש, התארחנו וקיבלנו סקירה רוחבית מרש”ף משה ביטון, סגן מפקד משמרת, ואיציק ביטון מפקד צוות, שזו עבודתם כ- 22 שנים.
רש”ף ביטון הרצה בפני התלמידים על עבודת לוחמי האש 24/7 365 ימים בשנה, תחומי האחריות של לוחמי האש בהצלת נפש ורכוש, כיבוי שריפות, חילוץ תאונות דרכים, חילוץ בע”ח, טיפול בחומרים מסוכנים, פריצת דלתות ומעליות, על עבודת יחידת יל”מ – יחידה לחילוץ מיוחד בעזרת חבלים, חילוץ מבורות, פירים, עגורנים, גבהים, מים זורמים ועוד. בנוסף, בגזרת התחנה 30% הוא חורש טבעי ויערות, על עבודה מסונכרנת בין תחנת בבית שמש לתחנות המשנה, כתחנה ראשית שחולשת על אזור רחב מאוד.
רש”ף ביטון הדגיש את נושא זהירות בימי החורף בכל נושא השריפות כתוצאה מאמצעי חימום ותנורים. סיפר על פרויקט התקנת גלאי עשן בבתים כמצילי חיים, משותף ל’קרן יוסף’ – ‘עזרת אחים’ והכבאות חינם לכל דורש.
בנוסף, התלמידים צפו בסרט שצולם בספרד ובשוויץ בו השתתף רש”ף ביטון כחלק מאימון וחילוץ מתוך מנהרות. נושא משמעותי במחוז ירושלים עם קו הרכבת המהיר בין ירושלים לת”א אשר בינו עובר 4 מנהרות 80 מ’ מתחת לאדמה, ו- 5 גשרים ביניהם גשר שגובהו 100 מ’ כגשר הגבוה ביותר בישראל כולל קו מחושמל, המשמש אתגר גדול ללוחמי האש אם חלילה משהו משתבש.
התלמידים נדהמו להבין את גודל האחריות של לוחמי האש מורכבות עבודתם והמהירות בה הם יוצאים לשטח, תוך חשיפה למראות קשים ולעיתים בלתי אפשריים. ההבנה כי טבע האדם לברוח משריפות ועבודת לוחמי האש היא כניסה והצלה מתוך שריפות היה מעורר השראה בתגובות התלמידים.
לאחריו רש”ף ביטון ביחד עם איציק ביטון – מפקד צוות ולוחם אש, ערכו סיור מודרך לתלמידים מחוץ למתחם האירוח ולמדו על רכבי כיבוי האש והציוד הכבד הקיים ברכבים, בגדי הכבאים חסני אש, ואף זכו לנסיעה קצרה בתוך כבאית – עניין שרגש אותם עד מאוד.
איציק ביטון: “חשוב מאוד שילדים מגיל 4 יחשפו לעבודת לוחמי האש בכל הקשור לבטיחות, זהירות והימנעות משריפות. במפגש עם התלמידים היה חשוב להדגיש כיצד להימנע משריפה ואיך לנהוג בזמן שריפה חלילה. אין לי ספק, כי הם הפנימו את מספר החירום 102. חובת מסגרות החינוך ללמד על עבודת לוחמי אש, מד”א ומשטרה כחלק מתכנית הלימודים.”
רש”ף משה ביטון: “פעמים רבות אנחנו עורכים סיורי לימוד לתלמידים בתחנה כולל שבוע מניעת שריפות בו ילדי הגנים ובתי הספר מגיעים לתחנה להפנינג בכדי ללמוד על עבודת לוחמי האש ובעיקר על הדגשים בכל הקשור למניעה. כולי תקווה כי התלמידים יבינו ויפנימו כי יש בכוחם למנוע תקלות ולנהוג בזהירות יתירה. אני שמח ומכיר בערך המפגש, לפי התגובות נדמה כי תרמנו רבות לידע הכללי והאישי של התלמידים.”
***
תכנית ניצוצות מיושמת בכ- 30 בתי ספר ברחבי הארץ, משתתפים בה כ- 6,000 תלמידים, בתכנית מעל 5,000 מתנדבים בעלי ניצוצות בנושאים שונים ומגוונים.
בביה”ס אמית דביר הפרויקט מתקיים זו השנה השלישית. במחזור הנוכחי השתתפו: רומינה סרנה – רופאת שיניים שסיפרה על עבודתה הרחבה במחקר ובמשטרה, מתן מורד מתנדב ביחידת חילוץ במחוז ש”י ים המלח, יהודה גובני, בעברית של שבת, יאיר ישראל, רץ למרחקים ארוכים בן 74!, הדס לוי ביטוי בציור, אריאל אלבז, מחנך בדימוס במשחק קבוצתי, אמיר דיין, על נפלאות המחשב מבפנוכו כולל ניצוץ בשטח בחברת ‘אינטל’ ואהרון כריש כמשתתף טריאתלון ואיש הברזל. מתנדבים נפלאים כל אחד בתחומו ותרומתו.
תודה לביה”ס דביר ולאדווה עמר רכזת ניצוצות ביה”ס אמית דביר על תרומתה הגדולה, לדיקלה שדה רכזת ניצוצות, לכלל התלמידים שהשתתפו, ותודה מיוחדת: לאראל, שלמה, יהודה, שוהם, צבי, מייקל, נתן, גלעד, שלמה ולמורה הראל שחר אשר לקחו חלק בפרויקט האישי שלי – העשרתם אותי לא פחות!
ותודה גדולה למפקד תחנת כיבוי ראובן יצחק, ללוחמי האש רש”ף משה ביטון ולאיציק ביטון על אירוח, והדרכה מקצועיות, מתוך מחויבות אמתית לעבודתם החשובה והמשמעותית – היו ברוכים!
ולעמותת ניצוצות על החיבור הערכי לתלמידי בתי הספר, לבני הנוער ולקהילה תוך חשיבה ערכית לחברה טובה יותר.
עמותת ניצוצות רוצה להמשיך ולהרחיב את פעילות ניצוצות בבית שמש, מי שהניצוץ שלו דולק ורוצה לקחת חלק בפרויקט חשוב זה מוזמן לשלוח מייל: [email protected]
שבת שלום ומבורך!
- 56שיתופים
- שתפו בפייסבוק
- צייצו בטוויטר