על אמנות, אמונה ופוליטיקה
ראיון שערכתי לפני כמה חודשים עם עו”ד עומר ינקלביץ, שהולכת לעשות היסטוריה כאישה חרדית ראשונה שמתמודדת לכנסת והצטרפה למפלגת ‘חוסן ישראלי’ בראשות בני גנץ.
עומר, חרדית יזמת חברתית אקטיביסטית, תושבת רמב”ש, על פעילות עמותת ‘רק התחלנו’, מהפיכת האמנות בחברה החרדית, מה בית שמש בעבורה, היכן בילתה בערב המימונה, מה נדרש ממנה בכדי ללכת ללמוד משפטים, דעתה על שדולת הנשים, כיצד הרב עובדיה יוסף זצק”ל קשור לאמנות, מדוע קראו לה עומר?
עו”ד עומר ינקלביץ, נשואה לירון, אימא ל- 5 ילדים, מתגוררת ברמב”ש א’. למדה הוראה באנגליה ועבדה כמורה. לפני 20 שנה הגשימה את משאלת הוריה והלכה ללמוד משפטים. בעלה שהיה אברך באותן שנים לא הצליח להבין את הצורך שלה ללמוד משפטים וביקש להתייעץ עם הרב אייכנשטיין, ראש ישיבת יד אהרון בירושלים, מאחר ולא היה מקובל שנשים יוצאות ללמוד באקדמיה. הרב הסכים ושאל את בעלה למה לא בעצם?
עם סיום לימודי משפטים ינקלביץ שימשה כעוזרת משפטית לשופט בבית המשפט המחוזי והשלום בירושלים, לאחר 13 שנים החליטה כי היא רוצה לעבוד במשרה ציבורית, והפכה לראש מטה של מנכ”ל במשרד ממשלתי בשירות הציבורי. תוך כדי, התחדדה בליבה ההבנה כי היא רוצה לעסוק בפעילות חברתית וסיוע לאוכלוסיות פריפריאליות בתחומים שונים שנזנחו.
כעו”ד ינקלביץ עוסקת ביחסי ממשל וזכויות יוצרים.
ממקימי עמותת ‘רק התחלנו’ – פלטפורמה למיזמים חברתיים בפריפריה ובחברה החרדית המסייעת ומלווה מקצועית מיזמים חברתיים. חלק מעמותת רק התחלנו הוא ‘אמנות ואמונה’ – מרכז לאמנויות ברוח היהודית ועידוד יוצרים ואמנים בחברה החרדית. המרכז החל מקבוצת נשים בלבד שעוסקות בתחום האמנות שסיפרו על אתגרים מורכבים איתם הן נאלצות להתמודד. עשייתן האמנותית עמוקה ובעלת תוכן מופלא אולם, הן לא הצליחו לקבל במה, חשיפה וכלים בכדי ליצור.
ינקלביץ’: “הבנתי שיש כאן לקונה. החברה החרדית לא מספיק מודעת ומאפשרת עידוד אמנות ונובעת ממקום הישרדותי וקידוש עולם התורה, הבעלים לומדים והנשים מפרנסות את הבית ולכאורה נדמה שאמנות זה מותרות. לאחר שחקרתי את הנושא הבנתי שאמנות זה כלי, שפה ודרך ביטוי לייצר עבור הנשמה והרוח. בכל חברה מתוקנת חייבים לתת כלים ומיומנויות כערך, כך גם בחברה החרדית בתחומים השונים.
באמנות ואמונה נוצר הצורך לאפשר לאוכלוסייה להתבטא, העבודה העיקרית שלנו כחברה ליצור מודעות ולהציף באופן משמעותי אמנות על סוגיה. במפגש בין המגזרים השונים כאשר השיח הוא פוליטי מיד נוצרים חילוקי דעות עניין שמתפוצץ תוך דקות, בשונה, מאמנות שם נוצרים חיבורים ומתקיימת סובלנות בין הצדדים.
תהליך ההכרה באמנות ואמונה לקח זמן, בנינו מערך מול הרבנים ואנשים משמעותיים בחברה החרדית לאור ההלכה, מתוך הבנה כי בהארד קורד החרדי קיים ציבור רחב אליו טרם הגיעו ושם מתקיימת יצירה משמעותית ומרתקת. הכוונה היא לתת כלים ותמיכה מקצועית, כלכלית ומשפטית שיאפשרו ימי עיון וקורסים והיצירות ייחשפו לציבור הרחב דרך עשיה מדהימה ושיח על-מגזרי שיתקיים בין כולם. פתחנו גלריה במתחם שוק הפשפשים בת”א, בגלריה מוצגת אמנות יהודית חרדית עכשווית, אמנים שלמדו ברמה הגבוהה ביותר. מבקרים בגלריה מבקרים רבים ביניהם אמנים וכשאנחנו אומרים “אתם יודעים מי עומד מאחורי היצירה, אימא ל- 10 ילדים משטייטל – זה הסיפור!!
אמנות ואמונה זה לא רק אמנות פלסטית וחזותית, יש חטיבת תאטרון בראשה עומדת השחקנית החרדית אלינור מיכאלי, בוגרת ביה”ס למשחק של ניסן נתיב, חטיבת קולנוע ומדיה חזותית בראשה עומדת מרלין וניג, חרדית חוקרת קולנוע וקולנוענית, חטיבת מחול בראשה עומדת חיה אליס שלמה, מנהלת ביה”ס למחול הללו בירושלים, חטיבת אמנות פלסטית וחזותית בראשה עומדת האוצרת נורית סירקיס (הבת של רות סירקיס) ד”ר לאמנות שהייתה האוצרת של מוזיאון ישראל, חטיבת מוזיקה, בראשה עומדת חני שטרן, מנהלת קונסרבטוריון בירושלים, חטיבת ספרות, אתי נוסבאום מעיתון משפחה.
בנוסף, אנחנו עורכים סדנאות, קורסים, ימי עיון ותערוכות מתחלפות בגלריה. בכל החטיבות מתקיימות פעילויות שונות בכדי לאפשר לאמנים חרדים ליצור, לעמוד בקדמת הבמה והחשיפה ולאפשר לציבור לצרוך אמנות איכותית ברמה גבוהה, והעלאת המודעות שאמנות היא כלי משמעותי בחברה מתוקנת וכל זאת בעידוד הרבנים.”
מה החיבור שלך לאמנות?
“אבא שלי היה שחקן יעקוב (יאשה) גילינסקי, ששיחק בתאטרון הבימה ובאר שבע, במהלך השנים הוא עבר תהליך של חזרה בתשובה, מבית שנשם וחי אמנות ניתק מעולם זה כי אבא היה צריך לבחור בין עולם היהדות לעולם המשחק, ובכך ביטל את כל עולמו לאחר שבחר בעולם היהדות. אפשר לומר שאבא שחקן בכל מובן. הייתי עדה לתהליך הניתוק עניין שגרם לי הרבה עצב ולקחתי את העניין כפרויקט חיים. מבחינתי אם אדם הוא אמן ממש לא חשוב באיזה חברה הוא נמצא. החיבור של בורא עולם ולימוד קודש לא סותר את עולם האמנות. אדרבא, אמנים מגיעים לקדושה דרך אמנותם במשחק ותאטרון יש תכנים עם מסר ערכי, בריקוד של רקדנית מחול הגוף מייצר אמירה של קדושה, מוזיקה מגיעה עד לשערי שמים. בכל אחד מהתחומים אפשר לגלות רוח וחיבור חד משמעי לערכי היהדות. לא נדרש להפריד אפשר להתחבר זו השליחות בעיניי.
הרבנית עדינה בר שלום, בתו של הרב עובדיה יוסף זצ”ל, סיפרה לי כי אבא שלה ישב פעם בדיון בין בני זוג, הייתה לו נטייה לצלם תמונות בעיני רוחו ולצייר פורטרטים. הבעל ברח לאישה לאחר הדיון ובדיון לאחריו הרבנים ביקשו תמונה של בעלה, האישה אמרה שאין לה דרך למצוא אותו כי מעולם לא הייתה לה תמונה שלו. הרב עובדיה יוסף צייר את הפורטרט שלו וכך מצאו אותו. בעיניי זה סיפור אמתי ומרגש ביותר.”
לאיזה זרם ביהדות את שייכת?
“אני חסידת ה’ ועובדת את ה’ כך אני מגדירה את עצמי.”
ראיתי שיצאת נגד שדולת נשים שעתרה לביהמ”ש בעניין לימודים והפרדה מגדרית, כאישה חרדית מה האג’נדה שלך?
“אמרתי לשדולת הנשים בשפה יפה וחד משמעית כי הן מזיקות לי ולחברותיי הנשים, בגלל העתירה נשים לא תצאנה ללימודים אקדמאיים, לא תוכלנה לנהל שיח מקצועי ואיכותי, ולא תוכלנה להשתלב באופן ראוי בחברה כי לא יהיה להן תואר אקדמי. נשים שמסיימות את הלימודים בבית יעקוב אי אפשר לזרוק אותן היישר למסגרות מעורבות. השלב הראשוני של לימודים חייב להיות מאפשר לימודי תואר באווירה שנוחה להן. ברגע שהן יצאו ללמוד הן יוכלו לצאת לשוק החופשי באופן מכובד וידע ולהשתלב במקצועות הכלליים כעורכות דין, רו”ח, מנהלות בכירות ובהיי טק. לא יקרה כלום אם הן ילמדו בנפרד. גם אני לא הייתי יכולה ללמוד משפטים אלמלא השלב הבסיסי הזה. להיות פלורליסט או ליברל זה לא לשנות את האחר זה לקחת את האחר עם האותנטיות, אתניות והערכים שלו ולתת לו כלים להשתלב בחברה מתוקנת כפי שהוא מבלי לנסות לשנות אותו או להפוך אותו למי שאתה היית רוצה לראותו! זו לא ליבריות זו דורסנות לשמה. שדולת הנשים מנסה לשנות ערכים וסממנים חברתיים במקום לתת להן כלים, עוצמה וכוח. ביקשתי כי הן תסייענה ולא תזקנה.”
יש סוג של פתיחות והתקדמות בחברה החרדית בכל הקשור לנשים – מהן תבוא הישועה?
“כן!
בחברה החרדית יש הרבה נתיבים וזרמים. כיום ניתן לראות נשים אקטיביסטיות, מנהיגות, בעלות מיזמים עסקיים, שילוב נשים בתחומים השונים בארגונים חברתיים ובשיח פמיניסטי-יהודי משמעותי. אבל, העשייה הפמיניסטית מתאפשרת בחברה החרדית מבלי לפגוע במיוחדות ובערכים שלה כחברה חרדית.”
למה קראו לך עומר שם ייחודי לאישה ובוודאי בחברה החרדית?
“אימא שלי כרעה ללדת בין המדורות, הציעו לה לקרוא לי שיבולת והיא החליטה לקרוא לי עומר, עם הקשר לחג ל”ג בעומר.”
מה בית שמש בעבורך?
“אני מרגישה שאנחנו נמצאים בתקופה של חזון, ממנה תצא אמירה חברתית ערכית למדינת ישראל. בבית שמש מתקיים שיח ציבורי בין כלל המגזרים שחיים בעיר, אנשים איכותיים ביותר ברמה אינטלקטואלית והאמונית מהטובים בחברה הישראלית, יוצאי עדות המזרח, אשכנזיים, חרדיים והציבור הכללי. בעיר חיים אנשים מובילים בכל קנה מידה, אם נדע לייצר את השיח האנושי – חברתי – תרבותי הנכון והמדויק נוכל לייצר חברה אולטימטיבית לחיים טובים וערכיים. נוכל לשמש דוגמא ומודל, אלו לא מילים בעלמא או ססמאות אם כל אחד מתוך המקום שלו ידע לעשות דבר אחד טוב בעבור האחר והשונה, בקצה השני יאירו לו פנים.
אני משתדלת לנהוג כך ברמה האישית ככל שאני יכולה. אני אוהבת את בית שמש ומגדלת כאן את ילדיי, משך השנים נחשפתי לאנשים מופלאים שהצליחו לנגוע לי בנשמה כאנשים אמתיים. אני מטיילת ברחובות העיר על כל חלקיה ומרגישה את זה. במימונה הייתי עם ילדיי אצל אליס חזן והרגשתי חלק מהמשפחה, אני קונה תכשיטים אצל משפחת בנדה וגם שם מרגישה את החום והפתיחות.אוהבת את האנשים כאן את החמימות את המשפחתיות . בית שמש היא בית”
עומר היא אישה יפה ומרשימה מאוד בנוסף לאישיותה הקורנת.
כיצד את שומרת על מראה מקסים וגזרה דקיקה?
“אני לא מתעסקת בזה. המראה חשוב כך אנו מייצגות את עצמנו, אחרי 10 דקות של קסם אישי וחזותי הדגש הוא על התוכן כעניין משמעותי הרבה יותר. אני מודה לה’ על מה שנתן לי ומתפללת שאזכה להיות מכובדת, ייצוגית וצנועה.
ולשאלתך, אני לא מתעמלת, בכל שבוע אני מבטיחה לעצמי להתחיל בשבוע הבא.. אני אוהבת קולינריה ואוכל ומבשלת המון. יום שישי הוא היום הכי כייפי עבורי משעות הבוקר אני במטבח מבשלת אוכל טעים ומתובל. למרות שאני חייבת להודות שיש ימים שאני שוכחת לאכול עם כל העומס והכל טוב.”
אין ספק, שעומר מעניינת כאישה חרדית פלורליסטית ובתחום בו היא עוסקת. ההבנה שעמותת ‘רק התחלנו’ פתחה גלריה בשוק הפשפשים במקום שהוא שיא החילוניות מאוד מעניין ופורץ דרך. מסתבר שחיבורים הם על – זמניים וחוצים מפלגות ותפיסות עולם כי לפני ואחרי הכל – כולם אנשים.
כל מי שעיניו בראשו מבין את התהליך שהחברה החרדית עוברת בפרט בכל הקשור לתעסוקת נשים בתחומים רבים, בהן פורצות דרך, נשות קריירה מצליחות, מדליקות משואה, מעזות ומצליחניות.
החזון שלי הוא לחבר את נשות בית שמש ומטה יהודה יחדיו כרווח ותועלת של הכלל והפרט. הלוואי!
מאחלת לעומר הצלחה בדרכה הפוליטית החדשה כפורצת דרך של נשים במגזר החרדי להשתלב במערכת הפוליטית ובכנסת ישראל. אין ספק, כי מבית שמש יוצאות בשורות.
מאחלת לכולנו שנכיל את השונה והאחר מתוך כיבוד אורחות חיים לחברה טובה וערכית יותר.
שבת שלום ומבורך!
קרדיט תמונה ראשית: דניאל אוחנה
- 70שיתופים
- שתפו בפייסבוק
- צייצו בטוויטר