ספרים רבותיי ספרים..
ערכה וליקטה: אתי בן עמי-סויסה
חלק א’
לכבוד שבוע וחודש הספר שחל בימים אלו קובצו המלצות ספרים מקוראים שונים. תושבי העיר ואחרים. עם השפעת העולם הטכנולוגי והירידה המשמעותית של עידן העיתונות הכתובה (ותלוי את מי שואלים?), נדמה כי עולם הספר לא איבד מערכו כעולם ומלואו. תעשיית הספרים המוצעת במנעד רוחני עשיר ורחב יריעה ונמצא בחנויות קטנות ומטריפות ויד שניה, רשתות ספרים וספריות עירוניות עם ריחות מעורבים של חדש מול ישן וכל מה שביניהם.
השבוע, שיתפתי ברשת החברתית ‘פייסבוק’ את החולשה שלי לספרים, על אף שבשנים האחרונות אני פחות קוראת ובכל זאת, קונה ספרים שמחכים לי שאשאב לתוכם כאשר תרד עליי המוזה. בשבוע וחודש הספר התחדשתי בשלושה ספרים של ג’וג’ו מויס הנהדרת: ללכת בדרכך, החיים אחרייך, וממשיכה בדרכך. ונדמה כי משהו שוב נפתח..
ובחזרה לפוסט, התקבלו שם המלצות על ספרים שעם הנבירה וליקוט תקצירי אותם ספרים מומלצים קשה להישאר אדישים.
להלן המלצת ספרים
רונית כהן
‘עוצרת נשימה’ ‘מחסיר פעימה’ / שרית חיים
כנגד כל הסיכויים, יונתן מקבל הזדמנות שנייה. הוא חוזר אל מיכאלה, השוכבת בבית החולים רגע אחרי ששלחה יד בנפשה. אלא שעד מהרה הוא גם חוזר לדפוסי התנהגותו הישנים – הצורך לשלוט, לכבוש, ויותר מכול לאטום את הלב ולא לאפשר למיכאלה דריסת רגל בחייו, אינם מרפים ממנו. אלא שמיכאלה כבר לא מוכנה לחיות בצילו. חייה החדשים מזמנים לה הזדמנות לעצמאות ולהתפתחות אישית וכלכלית, הזדמנות להכיר את עצמה מחדש ולממש את רצונותיה וכישרונותיה שאותם הדחיקה במהלך חייה המשותפים עמו. למרות ניסיונותיו העקשניים להחזיר את מיכאלה לחיקו, ולמרות המשיכה הבלתי ניתנת לריסון ביניהם, דומה שדרכיהם עומדות להיפרד. האם היצמדותו העקשנית של יונתן לעברו תגרום לו לאבד שוב את מיכאלה, והפעם לצמיתות? האם מנתח הלב המפורסם מסוגל לשנות את דפוסי ההתנהגות שאימץ לעצמו ולפתוח את ליבו? האם מיכאלה מסוגלת לסלוח לו, או שכבר מאוחר מדי עבור שניהם? ואולי הגורל שוב יתערב ויטרוף את כל הקלפים? מחסיר פעימה, ספר ההמשך של ‘עוצרת נשימה’, חושף את סיפורו של יונתן אביב, השדים מעברו שעליהם הוא מנסה להתגבר, והבחירה בין היצמדות לעבר לבין הזכות להזדמנות נוספת. שרית חיים, מידענית, נשואה ואמא לשלושה. התאהבה במילה הכתובה בגיל ארבע. מאז ומתמיד נמשכה לסיפורי אהבה. כשהתוודעה לז´אנר הרומנטי התמכרה – ואז התחילה לכתוב.
רינת לוק אלחייק
הפרדס של עקיבא / יוכי ברנדס
הפרדס של עקיבא, הוא רומן פוקח עיניים, מהנה ומענג לאין שיעור. רבי עקיבא הוא מהדמויות הנערצות אך גם החידתיות והשנויות במחלוקת ביותר בפנתיאון האישים של העם היהודי. פרשנים רבים שברו קולמוסים בניסיון לפענח את מסתורי הדמות הזאת, שהכרעותיה עיצבו את זהותו של העם היהודי וגזרו את גורלו למשך דורות. בספרה השאפתני ביותר, ומבחינות רבות גם האקטואלי ביותר, משרטטת יוכי ברנדס את סיפור חייו של רבי עקיבא מזווית ראות חדשה. היא מפענחת באורח סיפורי מבריק וסוחף את הכרעותיו הדרמטיות של הרועה הבּוּר, שבגיל מבוגר הפך למנהיג כריזמאטי, ומעניקה לנו הזדמנות נדירה לפגוש את חז”ל לא כמושג ערטילאי, אלא כבני אדם. בני אדם משכמם ומעלה, אך גם יצריים מאוד, חרדים למעמדם, פוגעים ונפגעים. הציבור הישראלי הרחב מכיר את התנ”ך, אבל התנ”ך אינו היהדות, אלא השורש שממנו צמחה. היהדות היא חז”ל, והספרות העברית המודרנית מיעטה להתמודד עם עולמם של יוצריה. בספרה המרתק פותחת ברנדס צוהר למי שלא צמח על המשנה והתלמוד ולמי שרואה אפילו בהגדה של פסח מסמך חתום ואולי גם סתום; צוהר רחב שדרכו הוא יכול להתבונן בטקסטים המכוננים האלה כבשעת יצירתם ממש, משל היה עֵד בזמן אמת לכתיבתם, גיבושם וחתימתם. בשני ספריה הקודמים, מלכים ג ו־שבע אמהות, שכבשו את לבם של מאות אלפי קוראים, רקמה ברנדס עלילות המציעות פרשנות חתרנית משחררת לכמה מסיפורי היסוד של הקורפוס המקראי, המוגבל בהיקפו יחסית. כעת, עם הפרדס של עקיבא, היא הגדילה לעשות, נכנסה לפרדס הענק של ספרות חז”ל ורקמה על בסיס מאות שברי הלכות, אגדות ומדרשים עלילה לכידה וסוחפת, שממנה עולה תפיסת עולם רחבה ומקורית. הפרדס של עקיבא הוא ספר חובה לכל מי שיש לו עניין בסודות הלידה של תרבותנו.
רענן אמסלם
יהלום מן הישימון / סמי מיכאל
יהלום מן הישימון הוא סיפור אהבה סוחף ומטלטל בין כאמל לאלמאסה, שניהם יהודים צעירים בבגדד בשנות השלושים של המאה הקודמת. הוא בן למשפחה ממעמד מבוסס, היא בת דלת העם, שמגיעה לביתו כדי לשמש שם כמשרתת. הרומן עוקב אחר האהבה הנרקמת ביניהם, על ניצניה, הבשלתה, תפניותיה ושיאיה. זהו גם סיפור אהבה לעיר בגדד הגדולה והשוקקת, עיר הולדתו של סמי מיכאל. נהר החידקל החוצה אותה ושכונותיה המגוונות משמשים רקע אפקטיבי להתרחשויות האנושיות ברומן אך גם כמוקדי תשוקה בזכות עצמם.
יהלום מן הישימון הוא רומן חושני, פרי עטו של מספר מיומן, עתיר ניסיון חיים ותובנות פסיכולוגיות מבריקות. מיכאל מוביל את הקורא בבטחה בסמטאות הנפש האנושית, וכדרכו, משכיל לרתק אותנו ולשמור על מתח למן העמוד הראשון ועד האחרון. זוהי יצירת מופת של סמי מיכאל, הסופר ההומניסט שחולל את המהפכה.
בואי הרוח / חיים סבתו
בואי הרוח הוא ספרו הרביעי של חיים סבתו, וגם הפעם נכונה לקוראים הפתעה: הילד אשר זה עתה עלה ממצרים מוצא את עצמו בין האזבסטונים של שכונת בית-מזמיל, הלוא היא קריית-יובל שבירושלים, ונקשר אל מי שרחוק ממנו כרחוק מזרח ממערב: משה פרקש, עולה חדש ותיק יותר, מהונגריה. פרקש מאמץ אל ליבו את הילד. ומכאן נפרש לנגד עינינו סיפורה של משפחה יהודית על ארבעה דורותיה, מן העיירה שבאימפריה האוסטרו-הונגרית המתפוררת, דרך שתי מלחמות עולם, אל עליבותה ותפארתה של המעברה בקצווי ירושלים, ואל העולם המתחדש של הלימוד.
את הסיפור המרתק הזה אנחנו שומעים לסירוגין, כפי שהוא עולה מזיכרונם של הילד המצרי, הוא המספר המבוגר, והמבוגר ההונגרי, הוא הילד שעלה מן השריפה הגדולה ועכשיו עסוק בהתחדשות ובתחייה. שלושה פיקדונות נותן פרקש בידי חברו הילד, ושלושתם נשמרים וחוזרים. ועל סידור התפילה המיוחד – הפיקדון האחרון – אומר פרקש: “אבא עבר עם הסידור מלחמה אחת נוראה, ואני עברתי אתו מלחמה נוראה ממנה”. וכאשר גם הפיקדון הזה חוזר לידיים הראויות לו, תם המעגל שהתחיל, כביכול, בתמימות: “שיכנו אותנו יחד בבית-מזמיל”.
ספרו הראשון של סבתו, אמת מארץ תצמח, הוא סיפור יהודי חלב שבסוריה. ספרו השני, רב-המכר תיאום כוונות, זכה בפרס ספיר (2000) ובפרס יצחק שדה (2002). ספרו השלישי, כעפעפי שחר, היה ועודנו רב-מכר.
דלית נבון סיבוני
מה יקרה אם אמות מחר בבוקר – סיפור חייה של דפנה מאיר ז”ל / יפעת ארליך
“כל לילה אני עולה לישון על יצועי עם תחושה שעשיתי מיליון מצוות והבאתי המון אור לעולם, שה’ אוהב אותי, דלוק עלי חבל”ז, ושגם מה שלא הספקתי, או יצא גרוע, ככה בדיוק היה צריך לקרות,” כך כתבה דפנה מאיר והוסיפה: “החיים שלי דבש דבורים טהור. יש הרבה דבורים והרבה עקיצות, אך יש גם הרבה דבש.”
לא בכדי היו חייה של דפנה מאיר דבש דבורים טהור: היא הפכה אותם לכאלה. הילדה שגדלה בפנימיות ובחברת נוער בקיבוץ בנתה עם בעלה נתן קן חם ואוהב שבו גידלו שישה ילדים – ארבעה שהביאו לעולם ושני ילדי אומנה. לצד עבודתה כאחות בבית החולים סייעה לנשים להרות ולתכנן ילודה, קראה תמיד כמה ספרים במקביל, למדה ערבית כדי לדעת לדבר עם החולים שבהם טיפלה והתנדבה בוועד עתניאל, היישוב שבו גרה.
ובעיקר היא כתבה, תמיד כתבה. לכל אחד ועל כל דבר. היא כתבה לבעלה שנעלב כשמסרה מתנות שקיבלה ממנו. היא כתבה לבתה שחששה שלא תמצא אהבה. היא כתבה לחולים שאיחרו לשלם על התרופות שלקחו. היא כתבה למטופלת שדיברה אליה בחוסר נימוס. היא כתבה לגדולי הרבנים, שמתחו ביקורת על שיטות הטיפול שלה. היא כתבה לממונה עליה שהעירה לה. היא כתבה לקולגות שלה כשהרגישה שהן עובדות קשה מדי. היא כתבה לחברות שפגעה בהן. היא כתבה בחריפות, באומץ, בחדות – אך גם בחוכמה, בחמלה ובאהבה גדולה. “גדלתי בשטח הפקר והייתי ילדת רחוב,” כתבה פעם, “לא הלעיטו אותי בכלום. אני פרח בר. לא פוחדת מאף אחד ומשום דבר.”
ב-ח’ בשבט תשע”ו, 17 בינואר 2016, בטרם מלאו לה 40, נרצחה דפנה מאיר על ידי מחבל בביתה. אחריה נותרו מאות אלפי המילים שכתבה – במכתבים, במיילים, בהודעות ווטסאפ ובמאמרים. המילים האלה, תמצית תפיסת עולמה, הן יצירה מרתקת והן הבסיס לביוגרפיה הזאת, מה יקרה אם אמות מחר בבוקר.
את מילותיה של דפנה הפקיד בעלה נתן בידיה הטובות של יפעת ארליך, סופרת ועיתונאית ב”ידיעות אחרונות”. בתבונה, בעדינות וברגישות היא טוותה מהן את סיפור חייה של האישה יוצאת הדופן.
ואי-אפשר שלא לסיים במילותיה של דפנה עצמה: “חפשו אותי בחנויות הספרים המובחרות וגם בגוגל, שם אני כבר כוכב..”
אורנה נחמני
כחותם על ליבך / הילה ארוון
ירושלים, 1560. בין חומות העיר והסמטאות המתפתלות, החצרות והבתים הצפופים, בין דוכני התבלינים הריחניים והאריגים המרהיבים בשוק מוכרי הכותנה, מתפתחת אהבה אסורה על רקע חרם משפחתי ישן, שאיש אינו יודע את מקורו.
ספרד, 1494. כשנתיים לאחר גירוש היהודים מהממלכה. ראובן דנינו, רופא מצליח השומר בסתר על יהדותו, מנהל חיי משפחה שלווים, אך המציאות טופחת על פניו והוא משלם מחיר אישי איום. הוא יוצא למסע הישרדות ברחבי הממלכה ובנדודיו מגיע לקאזה דה-פאז, אחוזה מפוארת מוקפת חומות וכרמים פוריים המשמשת לו מקום מקלט. בעודו חי בשקר בצל הצלב המאיים, הוא פוגש באיזבלה דה-פאז היפהפייה והנחשקת, המעמידה אותו בניסיונות של גוף ונפש והופכת שוב את עולמו.
כמו ראובן, הניצב בפני החלטות מכריעות, גם חוספינה דה-פאז החסודה והרחומה, אחותה של איזבלה, נמצאת בצומת דרכים בחייה. היא שוקלת להצטרף אל מסדר הקלאריסות העניות ולהיכנס למנזר, אך האם תגבר האדיקות הדתית שלה על הפיתוי להיות נאהבת על ידי רודולפו לופז, לוחם נועז ויקירן של נשות חצר המלוכה?
בשפתה הציורית והסוחפת לוקחת הילה את הקוראים למסע אל העבר ומובילה אותם בינות נופים ומחוזות רחוקים וקרובים בנפתולי עלילה מלאת סכנה, שקרים, תשוקות אסורות ותקוות כמוסות. סיפורי האהבה הבלתי אפשריים, שתוצאותיהם מהדהדות כמה דורות קדימה, פותחים צוהר אל חייהם של האנוסים בספרד.
זהו ספרה השלישי של הילה ארוון, בעלת תואר ראשון בהיסטוריה כללית מאוניברסיטת בר-אילן. ספריה הקודמים סודות באחוזת השושנים והדרך הביתה זכו להצלחה רבה בקרב הקוראים ולשבחי המבקרים.
סודות באחוזת השושנים / הילה ארוון
אחוזת השושנים ניצבת על גבעה בלב פרדסים בפאתי נס ציונה, שוממה ועזובה מזה עשרות שנים. כשימיה היפים ועטורי התהילה כבר מאחוריה וכשהמקום מיועד להריסה כדי לפנות מקום למיזם נדל”ני שאפתני, רק אישה אחת נאבקת כדי להציל את האחוזה מגורלה הקטלני. ד”ר רומי אלקיים, מומחית ליישוב הארצישראלי החדש, נאבקת בתאגיד הענק “לנדאו אחזקות בע”מ”, בעלת הקרקע שעליה עומדת האחוזה.
יואב לנדאו, כוכב עולה בשמי עולם הנדל”ן, רואה בד”ר אלקיים מטרד. השאלות שהיא מעוררת מאיימות להכפיש את שם משפחתו בשערוריות ישנות ומעכבות את הקמת מגדלי היוקרה שלו. כאיש עסקים קר רוח, אין לו סבלנות כלפי מי שמסכן את עסקיו. לנדאו יעשה הכול כדי לסלק כל מכשול בדרכו אל היעד.
יומן נושן חושף את עברה המפואר של האחוזה ושל יושביה ומגלה אט-אט את סודותיה האפלים. ככל שמעמיקה ד”ר אלקיים בחקירתה על אודות מייסדי האחוזה, כך היא מסתבכת בעולם של סודות ושקרים. חייה משתנים ללא היכר, עתידה המקצועי והמוניטין שלה נמצאים בסכנה. באופן בלתי צפוי היא מקבלת עזרה מיואב. אך האם היא יכולה לבטוח בו ובמניעיו? האם ד”ר אלקיים תצליח לפתור את כל סודות הבית לפני שיעצרו אותה ולרפא את הכאב האצור בין כתליו? האם תוכל לרפא את פצעי העבר שלה עצמה?
טובה טובי
אשתו של מגדל התה / דיינה ג’פריס
וונדולין הופר בת התשע-עשרה יוצאת לחיים חדשים. היא מפליגה בספינת קיטור מאנגליה לציילון כדי להתאחד עם הגבר שלו נישאה בנישואי בזק. אך לאכזבתה, בעלה הטרי לורנס נראה מרוחק ועגמומי ושקוע רובו ככולו בעבודה. גוון הסקרנית ומלאת החיים מגיעה אל ביתה החדש והמפואר, השוכן בלב מטעי התה שמהם עושה בעלה את הונו, ומגלה משרתים מסתוריים, דלתות נעולות וארגזי מטען מאובקים הצופנים בחובם רמזים על אירועים מן העבר שמישהו כנראה רוצה מאוד להסתיר.
כשגוון נכנסת להיריון האושר מציף אותה ואת לורנס, ובני הזוג מצפים בקוצר רוח להולדת התינוק או התינוקת. אך כשהמיילדת מביאה אל היולדת את פרי בטנה, על האישה הצעירה להגיע להחלטה נוראה – החלטה שיהיה עליה להסתיר מבעלה בכל מחיר ואשר תשפיע על מהלך חייה לעולמים.
ברומן היסטורי מרתק רוקמת דיינה ג’פריס סיפור אהבה מרגש וסוחף וחושפת בפני הקוראים את החיים בציילון הקולוניאלית, העומדת על סף עצמאותה, בתקופה של זעזועים חברתיים ופוליטיים.
דיינה ג’פריס, שנולדה במלזיה, עברה לאנגליה בגיל תשע אך אהבתה לדרום-מזרח אסיה לא פסה מעולם. היא כתבה עד כה ארבעה רומנים היסטוריים, המתבססים על תחקירי שטח שמהם היא נהנית מאוד. אשתו של מגדל התה היה לרב-מכר באנגליה, ותורגם ל-25 שפות.
הטבחית של הימלר / פרנס-אוליביה ז’יסבר
בגיל 105, רוז עדיין מנהלת את המסעדה המפורסמת שלה במרסיי, מחזיקה אקדח בתיק, ואינה יכולה שלא לחשוב מחשבות זימה כשהיא חולפת ליד בחור חתיך. אפילו זוועות המאה העשרים בהן חזתה מקרוב מהטבח בארמנים דרך הטירוף המאואיסטי ועד אימת הנאציזם (היא הייתה, ככלות הכול, הטבחית האישית של הימלר) לא גרמו לה לאבד משמחת החיים שלה או מאומץ לבה. לכן כשלילה אחד מנסה בחור צעיר לשדוד את הקשישה החביבה, הוא לא יכול לדמיין איזו חמת זעם הצית, ולאיזה מסע נקם תצא אחת הגיבורות הספרותיות הססגוניות ביותר בתולדות הספרות.
הטבחית של הימלר הוא רומן משעשע ועוקצני, שבדומה ל”הזקן בן המאה שיצא מהחלון ונעלם” מציע קריאה אישית מאוד של המאה העשרים.
פרנס-אוליבייה ז’יסבר נולד ב-1949 בארה”ב (דלאוור) לאב אמריקאי ואם צרפתייה (הוריו נפגשו בנורמנדי בסוף מלחמת העולם השנייה). את ילדותו המוקדמת הוא בילה בארה”ב, ולאחר מכן המשפחה עברה לצרפת. עיתונאי, סופר ומגיש טלוויזיה. היה העורך הראשי של כמה מגזינים ועיתונים צרפתיים מהחשובים ביותר, בהם: לה-פיגארו, לנובל אובזרבר, הוא מחברם של 13 ספרים, שזיכו אותו בשלל פרסים. כמו כן כתב ספרים על ז’אק שיראק ופרנסואה מיטראן.
דניאל גולדמן –
השבת (מחודש) / השל אברהם יהושע
השבת – משמעותה לאדם המודרני אינו רק ספר; הוא חלון: חלון שדרכו נשקפת התרחשות חיה במילים מזמינות; חלון שמבעדו נשקף עולם יהודי עתיק אל עולמנו המערבי. כשמו כן הוא, הספר מבקש להנכיח את השבת – הגילוי המובהק ביותר של היהדות – לאדם המודרני. הוא לא מזמין “לעשות שבת” בגטו יהודי של ד’ אמות של הלכה, אלא מבקש לנשב את רוח השבת בעולמנו שכה חסר אותה. (דרור בונדי, מתוך דברי הסיום לספר)
אברהם יהושע השל (1972-1907) נולד להיות אדמו”ר של חסידים בוורשה ונפטר מן העולם כהוגה דעות וכפעיל חברתי. מקובל להנגיד בין עולמות אלו, אך השל ראה אותם פשוט כחלק מרצף אחד. לאחר שצעד עם מרטין לותר קינג במאבק למען זכויות השחורים, אמר: “חשתי שרגליי התפללו”. ספריו העמוקים של השל אינם כתובים כידע תיאורטי אלא כדברים היוצאים מן הלב ונכנסים אל הלב, בשפה פיוטית שמעטות כמוה ליופי.
תרגומו של אלכסנדר אבן-חן, המגיש את ספרו של השל לקורא העברית המודרנית, מובא עתה במהדורה חדשה ומתוקנת, בתוספת תמונות חיתוכי העץ של איליה שור, שעיטרו את המהדורות הראשונות של הספר השבת.
מירב שטרוסברג אלקבץ
טירת הזכוכית / ג’נט וולז
זהו סיפורה של משפחה אידיאליסטית, שחייתה חיי נוודות במדבריות של דרום מערב ארה”ב. כאשר האב לא היה שיכור, כבש את דמיונם של ילדיו. הוא לימד אותם פיזיקה, גיאולוגיה, ומעל לכל כיצד לחבוק את החיים ללא פחד. האם התה מכורה לריגושים, והעדיפה לצייר או לכתוב במקום לבשל ארוחות למשפחתה. כאשר ההסכם אזל, והרומנטיקה שבחיי הנוודות דעכה, עברה המשפחה לעיירת כורים קודרת במערב וירג´יניה. האב שתה, גנב את הכסף שנועד לקניית מצרכים ומדי פעם היה נעלם לימים רבים. נבגדים על ידי ההורים, נאלצו הילדים לדאוג לעצמם ולתמוך זה בזה, עד שלבסוף מצאו בתוכם את הרצון ואת הכוחות לעזוב את הבית.
חיה קליין
נערה בחולצה כחולה / גבריאל בן שמחון
נערה בחולצה כחולה מספר על דור שעקר את שורשיו וניתק מביתו מתוך אמונה בסוף הגלות ובבוא הגאולה. אך בעיר התחתית של חיפה לא נמצאה הארץ המובטחת, ובכוכים הצפופים של שכונת ואדי סאליב – לא הרחק מהנמל ומתחת לאף של הדר הכרמל, שוקע עולה חדש בחלומות על קשר של ממש עם צברית במדי תנועת הנוער.
מאז היה תלמיד בן ארבע ־ עשרה ועד שהשתחרר מהצבא כותב יונתן מרציאנו יומן.
יחד עם הוריו ואחיו העפיל מסְפְרוֹ שבמרוקו, ואת ימי נעוריו הוא משקע בכמיהה אין קץ לאהובתו נורית ובצפייה בסרטים. על מסכו של קולנוע “כרמל” ברור מיהם הטובים, מיהם הרעים ומי ישלוף ראשון.
גם יונתן רוצה לשלוף ראשון, אבל כלי הנשק היחידים העומדים לרשותו הם הדמיון והמילים. כשבבית הספר מכתירים אותו בתואר “משורר”, דינו נגזר. אביו קונה לו מכונת כתיבה ומושיב אותו לכתוב את סיפורה של משפחתו כדי שייוותר זיכרון ממה שהיה שוקק חיים ועתה הולך ונעלם.
נערה בחולצה כחולה הוא סיפור אהבה יחיד במינו המתרחש על רקע העשור הראשון של מדינת ישראל,
אבל שולח את פארותיו לאלפי שנים של חיים יהודיים תוססים במרוקו. כמו שחרזדה לפני המלך מפתה יונתן את אהובתו בסיפורים על עולם אחר, שצבעיו וריחותיו שונים מהמוכר לה, עולם שבו ניתן להחזיר את המתים לחיים באמצעות מוזיקה, ושחלום העלייה לארץ הוא לו חזון מקראי.
אבל אט־אט מחלחלת ביונתן ההכרה שכוחות גדולים ממנו, גדולים מכוחם של סיפורים ומילים, חותרים תחתיו.בכישרון של מספר סיפורים גדול פורש הסופר ואיש הקולנוע גבריאל בן־שמחון סיפור שהלב אינו יכול שלא ללכת שבי אחריו. סיפור על הכוחות המעצבים של כור ההיתוך ועל מה שאבד ונמצא בין סְפְרוֹ לחיפה, בין יונתן מרציאנו לנורית סתיו.
המרוקאי האחרון / גבריאל בן שמחון
מאי 1967. יונתן מרציאנו, רווק חיפאי כבן שלושים, מתעתד לצאת אל פריז הגדולה כדי ללמוד קולנוע ולהגשים את חלומו לעשות סרט על אהבתו הנכזבת לנורית סתיו, הנערה שנטשה אותו במצוות אביה שלא רצה שהיא תתחתן עם עולה חדש ממרוקו. ברגע האחרון, לאחר שהוא כבר עולה לאנייה, שומע יונתן שפרצה מלחמה וממהר לנסוע אל החזית בדרום. הוא מצטרף אל צוות ברכב קשר משוריין: פליט שואה, תלמיד ישיבה, עובד דואר, זמר אופרה וקיבוצניק, כל החיילים ברכב הם מהגרים, וכל אחד מהם קרוע בין חייו כישראלי בהווה לבין חייו הקודמים, הגלותיים. יונתן, שמרגיש שהוא המרוקאי האחרון, שריד אחרון לעולם שנמוג ונשכח, מתעד את כולם במצלמה, כותב עליהם ביומנו ומספר להם סיפורים מרתקים המסעירים את נפשם.
איתרע מזלו של הצוות והוא נתקע לבדו במדבר ללא אוכל ומים. במהלך מסעם המשונה במדבר סיני מתנודד גם הסיפור בין מציאות להזיה. שוב נאלץ יונתן להתחרות על לבה של נורית ולקוות שדוד עמרם יצליח בכישופיו המסורתיים לעשות מן העולם הבא את מה שלא הצליח לעשות בעודו בחייו ולהשיב ליונתן את אהבתו האבודה.
המרוקאי האחרון הוא סיפור אהבה מיוחד במינו ושובה לב על אודות הכוחות המעצבים של כור ההיתוך הישראלי ועל מה שאבד ונמצא בין המלאח הצבעוני במרוקו לשדה הקרב הצחיח במדבר, בין יונתן מרציאנו לנורית סתיו. אין כאן עלילות ניצחון אלא, סיפור מאבקו האישי של חייל על חייו ועל אהובתו. הסופר עטור השבחים גבריאל בן שמחון מיטיב לדובב את שפתי גיבורו בשפה צלולה ומדויקת, ובכישרון של מספר סיפורים גדול מייצר מיתולוגיה היסטורית חדשה לישראל של העשורים הראשונים.
גבריאל בן שמחון הוא סופר ופרופסור לקולנוע. המרוקאי האחרון הוא ספר ההמשך לנערה בחולצה כחולה (ידיעות ספרים, 2013), שזכה לאהדה גורפת ממבקרי הספרות ונהפך לרב-מכר.
יד אחות / נאוה מקמל עתיר
תל אביב בסוף העשור השני של שנות האלפיים. חייהן של ארבע נשים שאינן מכירות זו את זו עתידים להצטלב ולהשתנות לבלי הכר.
סיגי בת ה-25 עזבה את בית הוריה במושב דתי, מצאה עבודה כמנקה בספרייה ומקווה למצוא בעיר הגדולה אהבת אמת וחיים בעלי משמעות; רגינה הקשישה, תופרת ניצולת שואה, ערירית ונרגנת, שעייפה מהכול וחושבת ששום דבר בחיים כבר לא יכול להפתיע אותה, מתעוררת בשעת בוקר מוקדמת לקול חבטות בדלת דירתה; סווטלנה, שוהה בלתי-חוקית המגדלת את בתה בת החמש, מאסה בחיים שנכפו עליה על ידי מי שהביאו אותה לארץ ומחליטה לעשות מעשה; ואופירה בן-נעים, שמנהלת חנות לבגדים מיד שנייה ברחוב אלנבי, שאותה ירשה מאביה, מצטרפת לסיור מאורגן בתל אביב בעקבות דמויות היסטוריות שמתו טרם זמנן, ומשהו משונה מתחולל בה.
אופירה אינה יודעת עדיין שהסיור שמתחיל בביקור בבית ברחוב בוגרשוב 5א’ עתיד להתניע מהלך שיחשוף את הקשר שלה לרחל בלובשטיין, היא רחל המשוררת, אשר התגוררה בשנותיה האחרונות בעליית הגג של בית זה.
דמותה החידתית של רחל, והסוד הכמוס של לאה כ”ץ, תלמידתה של רחל בבית הספר לנערות עזובות שהוקם בירושלים בתקופת מלחמת העולם הראשונה, מפעפעים באורח פלא אל חייה של אופירה. שלב אחרי שלב תגלה אופירה עד כמה נוכח סיפור חייה המיוסר של רחל בחייה שלה, וטפח אחר טפח ייחשפו אירועים ודמויות מחיי רחל המשוררת ויזכירו לנו את מה שאולי היינו מעדיפים לשכוח.
יד אחות הוא סיפור ישראלי מסעיר ומסקרן, שעבר והווה שזורים בו זה בזה. הסופרת האהובה נאוה מקמל-עתיר מפיחה רוח חיים בדמותה של רחל בלובשטיין וטווה עלילה מרוממת לב שכולה שיר הלל להיאחזות בחיים, לכמיהה לאהבה, לכוחם של מעשי חסד ולכוחן של נשים לגאול זו את זו.
נאוה מקמל-עתיר, סופרת ומחזאית, כלת פרס זאב לספרות ילדים. ספרה הקודם, אות מאבשלום, היה לרב-מכר ונמכר למעלה ממאה אלף עותקים.
קריאה מהנה!
- 9שיתופים
- שתפו בפייסבוק
- צייצו בטוויטר