מכרז התחבורה: עידן חדש או כוסות רוח?
מאת: יהונתן שורק
בניגוד גמור להודעת העירייה נראה כי הגדלת כמות האוטובוסים ושיפור השירות איננה עידן חדש לעיר בית שמש שמכפילה את עצמה ומפתחת כבישי גישה חדשים. זה במקסימום כוסות רוח לאוכלוסייה ענקית שרואה את התחבורה הציבורית כברירת מחדל
בתחילת השבוע התפרסמה הודעת דוברות מרשימה מאת עיריית בית שמש. כותרת ההודעה זעקה: הגדלת כמות האוטובוסים ושיפור השירות: עידן חדש בתחבורה הציבורית בבית שמש – ראש העיר ד”ר עליזה בלוך למנכ”ל חברת ‘נתיב אקספרס’, אחת משתי החברות שזכו במכרז להפעלת התחב”צ בעיר ותחליף את סופרבוס: “אני מאחלת לכם הצלחה ונעשה הכל כדי שתצליחו לנו ולתושבים יש ציפיות גדולות מכם”.
עברתי במהלך הימים האחרונים על כמעט ארבע מאות עמודי המכרז והנספחים שהביאו הנה את חברת “נתיב אקספרס”. אך לא ראיתי שם תכנון לטווח ארוך, או רישות תחבורה מחדש ברחבי העיר. בוודאי לאור פתיחתו המתקרבת של כביש 5 שיחבר בין רמת בית שמש לגבעת שרת והעיר הוותיקה וישנה לחלוטין את זרימת התחבורה בעיר, שרובה ככולה מסתמכת על המעבר המתעתע ברמת בית שמש ב’, מקום שמהווה צוואר בקבוק לא צפוי שנסגר ונפתח לסירוגין.
הנה לפניכם ההתייחסות היחידה במכרז לצמיחת העיר האדירה בשנים הקרובות: “על המציע להביא בחשבון במסגרת הכנת הצעתו, כי פעילות התחבורה הציבורית אינה בהכרח קבועה לאורך זמן והיא משתנה בהתאם לצורכי הציבור וכי בתקופת ההסכם עשויים לחול שינויים ושיפורים מתמידים בדרישות ההפעלה.”
המכרז לא מתעלם מהצפי האדיר של תוספת של יותר ממאה אלף תושבים חדשים לעיר בעשור הקרוב. אך הוא לא מציע פתרונות פרקטיים אלא פלסטרים נקודתיים שיכסו את החסר: “כאמור בהסכם ההפעלה המצורף כנספח ה’ למכרז, יתכן שהזוכה במכרז יתבקש להפעיל גם קווים נוספים ו/או לשנות מסלולי קווים קיימים במסגרת האזורים שבהם הוא פועל.” עוד נכתב כי “להלן חלק מהשינויים המהותיים הידועים למשרד ייתכנו שינויים נוספים שאינם מפורטים במכרז, שיחייבו את המפעיל במידה זהה על פי סעיף זה”
הנהלת חברת ‘נתיב אקספרס’ שזכתה במכרז להפעלת התחבורה הציבורית בעיר נועדה ביום ראשון לפגישת עבודה ראשונה בעיריית בית שמש. בפגישה עם ראש העיר עליזה בלוך, השתתפו מנכ”ל נתיב אקספרס רוני אלרואי וצוותו, מנכ”ל העירייה איתמר ברטוב, ראש מטה ראש העיר יוחנן מאלי, ויו”ר ועדת תחבורה ותנועה חבר מועצת העיר יוסי גולדהירש.
בפגישה, ראש העיר בלוך סקרה בפני המשתתפים את אתגרי התחבורה הציבורית בבית שמש, הצרכים הדחופים והמשימות צופות פני עתיד. לאחר מכן, מנכ”ל נתיב אקספרס סקר בפני הצוות את תכניות החברה לקראת כניסתם לבית שמש בעוד מספר חודשים. בין היתר סוכם: יוקם קורס להכשרת נהגים תושבי העיר, החברה תעסיק מבקרים ופקחים בני העיר, יוקם בעיר מרכז פניות הציבור עם מחלקת משאבי אנוש, שירות לנוסע ואבדות ומציאות.
רה”ע עליזה בלוך: “אני מקדמת בברכה את נתיב אקספרס שנכנסת לבית שמש, זו הזדמנות לשפר את השירות שמקבלים תושבי העיר, להגדיל את כמות האוטובוסים ולפתוח דף חדש עם הציבור שיביא עמו בשורות לתושבים. זה חלק מהמאמצים שהובלנו לשחרור המכרזים וזה יום משמח מאוד. אנחנו כעירייה יחד אתכם ועומדים לצדכם, יש לנו ולציבור ציפיות גדולות מאוד ואני בטוחה שנצליח להוביל את כל תחום התחב”צ בעיר למקום חדש, הציבור משווע לכך ונעשה זאת יחד”.
רוני אלרואי, מנכ”ל ‘נתיב אקספרס’: “אנו נענים בהתרגשות רבה לאתגר הפעלת התחבורה הציבורית בבית שמש. אנחנו מקווים לקבוע את בית שמש כבית החדש שלנו. אנחנו באים באהבה ובטוחים שיחד נצליח במשימה”.
יוסי גולדהירש, יו”ר ועדת תחבורה ותנועה: “בהובלת ראש העיר, כל הצוות ואני נעמוד לרשותכם כדי שתוכלו להצליח במשימה. הציבור צמא לתחבורה ציבורית שעונה על כל הצרכים הקיימים בעיר. מחכה לנו ולכם עבודה רבה ואנחנו מוכנים לאתגר”.
אין ספק, כי מתחת למילים היפות, הדוברים אינם משוכנעים שהמכרז כולל תכנון ארוך טווח ופתרונות אמתיים לרווחת עשרות אלפי משתמשי התחבורה הציבורית בעיר. וחבל, שלציבור הרחב נותר רק להתאכזב בשנים הקרובות.
- 0share
- שתפו בפייסבוק
- צייצו בטוויטר