מה לובשים לסיום הש”ס הראשון של הנשים?
מאת: שושנה קיטס ג’סקול
“ככל שיותר ויותר נשים ישלטו בתורה ובהלכה, הבעיות העומדות בפנינו יטופלו אחרת שכן, לימוד תורה צריך להיות תמיד בנושא לימוד תורה, ומחייב גם – את שיפור פני החברה שלנו”
מה לובשים לסיום הש”ס הראשון של הנשים?
מאת: שושנה קיטס ג’סקול
“ככל שיותר ויותר נשים ישלטו בתורה ובהלכה הבעיות העומדות בפנינו יטופלו אחרת שכן, לימוד תורה צריך להיות תמיד בנושא לימוד תורה, ומחייב גם – את שיפור פני החברה שלנו”
השאלה שהצגתי במדיה החברתית הייתה בדיחה, מחזה על הרעיון לדאוג להתלבש בהתאם בכל אירוע שחוגג את הישגי הנשים. אבל זו גם לא הייתה בדיחה. מה ללבוש לחגיגה הגדולה הראשונה של הישגי נשים בלימוד התלמוד, רגע “לפני ואחרי” שישפיע על הקהילה שלנו לעתיד לבוא?
סיום הש”ס חוגג את סיום מחזור הדף היומי – תרתי משמע עמוד יומי – של התלמוד, שהונהג בשנת תרפ”ג על ידי הרב מאיר שפירא מלובלין ומביא לומדים (אלה שלומדים) דרך התלמוד כולו בשבע שנים וחמישה חודשים.
נכון שהשלמת דף תלמוד ביום לא עושה תלמיד חכם. ונכון שבורכנו בחברות תורניות אשר ידיעותיהן של התלמוד, ההלכה ותחומי לימוד יהודיים אחרים הן עמוקות והרבה מעבר לדף ביום. עם זאת, הדף היומי וסיום הש”ס היו מאז ומתמיד חוויה גברית בלעדית. האירוע בירושלים המציין השלמת לימוד נשים המוני הוא פשוט חסר תקדים!
בתשובה לשאלתי מה ללבוש, אדם אחד השיב: לא פאה!
אך למעשה, כשעמדנו בתור עם מאות נשים אחרות (וכמה גברים) באוויר הירושלמי הקפוא ביום ראשון, ראינו פאות, כובעים, צעיפים, כומתות וחלקן ללא כיסוי ראש. האירוע לא היה שייך לאף זרם נשי ספציפי – הוא היה שייך לכולנו.
נשים דנו בדברים שביטלו, התעלמו או ביקשו מבעליהן להתמודד איתן כדי שיוכלו להשתתף באירוע. האווירה בקרב הנוכחים הייתה של התרגשות וציפייה; לקחנו חלק באירוע לנשים ולקהילה היהודית כולה.
כפעילה של נשים באורתודוכסיה, אני עדה לעתים קרובות למקום בו נשים מודרות, מהצד ומושבתות. אני מכירה נשים שנפגעו מהמערכת, מטופלות בצורה נוראית על ידי אלה שנועדו לסייע להן, ואני רואה באופן קבוע נשים מורחקות. בעצם היותה כאן, במקום בו נשים חצבו לעצמן מרחב, יצרו במה ולמדו תלמודי תלמוד, הייתה אולי יותר משמחת אותי מרובן. הנה, ראיתי את העתיד, את הדרך בה הדברים יכולים להיות, את הדרך בה הדברים צריכים להיות.
נשים בשנות השמונים לחייהן הצטרפו לתינוקות, בני נוער ולמעלה מ -1100 דורשות שהיו שם כדי לחזות במורותיהן וחברותיהן חוגגות את הישגיהן. כ -150 גברים הצטרפו גם הם, בידיעה שלימוד תורה זה תמיד דבר שצריך לחגוג.
כאשר עלתה לבמה הרבנית מישל פרבר, שלימדה חוג “דף היומי לנשים” במשך 7 השנים האחרונות, מילאה את האולם תחושת ביוץ. פרבר עשתה משהו ששום אישה אחרת בהיסטוריה לא עשתה, היא הביאה אתה אלפי נשים וגברים מרחבי העולם היהודי למסע.
כל מלומדת שעלתה על הבמה או הוצגה בסרטון וידיאו נפגשה עם קהל שמריע ושמור לכוכבי רוק, בעיקר ממאות בני הנוער שישבו “במרפסת”.
דמעות שטפו את עיניי כאשר הבנתי כמה רחוק ג’סטין ביבר, הנשים הצעירות הללו הריעו ביראת כבוד למודלים הנשיים שלהן – הנשים שלימדו אותן שהתורה היא שלהן ושהן יכולות להשיג, לחבק ולהיות אחראיות על לימוד התורה.
הרבנית אסתי רוזברג החלה את דבריה בהודיה לאביה, הרב אהרון ליכטנשטיין ז”ל וסבה הרב יוסף סולובצ’יק ז”ל על פתיחת הדלתות ללימוד נשים.
“כשאבא וסבי פתחו לימוד תורה לנשים, אני לא חושבת שזה כל כך בגלל מה שהם חשבו על נשים, אלא בגלל מה שהם חשבו על התורה. הם לא יכלו לדמיין את החיים בלעדיהם. “
הגבר היחיד שעלה על הבמה היה הרב בני לאו, והרב לורד ג’ונתן סאקס ששלח סרטון מזל טוב. בשאר הערב הוצגו נשים אמתיות שמלמדות תורה, וכל אחת התקבלה בתרועות סוערות ומחיאות כפיים.
בזמן החגיגה לא דיברו על שוויון, מעמד, מנהיגות או תארים. הדוברים לא דיברו על מנהיגות – הם הדגימו אותה. כל נואמת הייתה מרשימה ומודל לחיקוי.
כשאני בירכתי את רבנית פרבר, שאלתי אותה אם היא מבינה שהיא משנה את העולם עבור נשים ונערות בלימוד התורה. היא אמרה לי שזה עוד לא שם.
אולי מעל הבמה, היא לא יכלה לראות את התגובות של הקהל, את הדמעות בעיני נשים שכל כך הרבה זמן הרגישו בחוץ. אולי היא לא יכלה להבחין בילדות הצעירות המעודדות את כל התלמידות החכמות בין שאגות הקהל. וברור שהיא לא יכלה לראות את הלב של כולנו שהתפוצץ מגאווה. אני מקווה שהיא קוראת את כל הפוסטים, המאמרים וההודעות שהציפו את המדיה החברתית.
מהם אפשר לראות שהאירוע הראה לעולם שלימוד נשים הוא אמתי ומוסיף מאוד לעולם היהודי.
כשיצאנו מהאולם, הצעירות נהרו מהיציע אל חדר המדרגות ופרצו בשירה וריקודים ספונטניים הן רקדו למען התורה, רקדו למען הישג נשים והן רקדו למען עצמן – למען העתיד הבהיר והפתוח שעומד בפניהן.
ככל שיותר ויותר נשים ישלטו בתורה ובהלכה, הבעיות העומדות בפנינו יטופלו אחרת. שכן, בזמן שלימוד תורה צריך להיות תמיד בנושא לימוד תורה, הוא מחייב גם – שיפור פני החברה שלנו.
אז מה צריך ללבוש בסיום הש”ס לנשים? – כתר התורה, כמובן.
הכותבת: שושנה קיטס ג’סקול
סופרת ומייסדת של “חכמת נשים”, נלחמת בקיצוניות ומרימה את קולות הנשים בשיח היהודי
המאמר והתמונה פורסמו ב-JTAׁ – jewish telegraphic agency
- 32שיתופים
- שתפו בפייסבוק
- צייצו בטוויטר